Brigitte Fassbaender in Schwarzenberg
Afgelopen week verzamelden zes jonge liedduo's zich in de Angelika-Kauffmann-Saal om zich te onderwerpen aan het luisterend oor en de goede raad van Brigitte Fassbaender tijdens een publieke 'master class'.
Brigitte Fassbaender, Kunal Lahiry en Ema Nikolovska (foto © Schubertiade Schwarzenberg)
Bij een eerdere gelegenheid heb ik al beschreven hoe ze een Meisterkurs aanpakt. Dat is uiteraard nog niet gewijzigd met veel aandacht voor de tekst, zonder de vocaal-technische details uit het oog te verliezen. Bijna alle aandacht gaat naar de zangers, af en toe ook naar de pianist. De liedduo's bestonden uit twee mezzo's, twee tenors en twee baritons, telkens met hun eigen pianist. Het was een goede lichting met drie zangers die er, wat mij betreft, uitsprongen.
Ik was wel verbaasd om Ema Nikolovska (°1993) op de deelnemerslijst te zien, maar ook verheugd om haar nu ook eens live te horen. Ze heeft het afgelopen jaar indruk gemaakt met gestreamde recitals met een aantal van de grootste hedendaagse liedpianisten vanuit Londen met Malcolm Martineau, Berlijn met Wolfram Rieger of Leeds met Graham Johnson. Deze week was haar pianist Kunal Lahiry (°1991). De eerste dag gaf ze meteen haar visitekaartje af met een weergaloze Der Zwerg. Zelfs een groot Schubertlied als Auflösung stelt weinig problemen, al beschouwt ze het lied als een intense natuurverheerlijking... Fassbaender heeft haar in de waan gelaten. Ik kan me voorstellen dat een zangeres met haar vocale mogelijkheden, haar fantasie en uitdrukkingskracht een plezier is om mee te werken. Het werk van Fassbaender was dan ook niet meer dan wat bijvijlen tot op de vierkante millimeter.
De twee jongste zangers zijn ook het vermelden waard. De mezzo Ekaterina Chayka-Rubinstein (°1998) en de pianiste Maria Yulin (°1988) hebben eerder dit jaar de derde prijs in de IHWA-wedstrijd gewonnen. Ze heeft een uniek, mooi donker timbre wat ze vooral in haar laag register graag laat horen. Een Meisterkurs hoeft niet altijd Schubert en Schumann te zijn en dus haalde ze twee laagste dagen de Vier Gesänge van Alban Berg (zijn Opus 2) boven. Om de week af te ronden kwam ze ook nog met Frühlingstraum af. Het verheugt me dat ook mezzo's reeds op jonge leeftijd er aan denken om Winterreise in te studeren, al raadde Fassbaender haar aan om toch nog een paar jaar te wachten tot haar zangapparaat helemaal ontwikkeld is.
Met zijn 21 jaar was Jonas Müller (°1999) de jongste van de hoop. Hij werd begeleid door Anna Maria Gebhardt (°1995). Hij heeft een egale bariton, die hij met een mooie tekstvoordracht inzet. Na wat gewerkt te hebben aan Alinde, vroeg Fassbaender iets moeilijkers. Schumanns Die Löwenbraut kwam ook als een makkie over. Maar wat hem, naast zijn wondermooie stem, zo'n veelbelovende liedzanger maakt is het contact dat hij weet te maken met het publiek. In Wolfs Der Abschied haalt hij alles uit de kast van verschillende stemkleuren tot aangepaste gezichtsuitdrukkingen, alles klinkt natuurlijk. Maar ook in zijn geval is het nog een heel jonge stem, wat maakt dat hij nog niet beschikt over een stevig fortissimo voor bijvoorbeeld het godslasterende moment in Schumanns Belsazzar. Maar hij lost dat heel intelligent op door niet te forceren, maar door dat moment een totaal andere kleur te geven. Hoe dan ook, dit is zeker een zanger om te onthouden. Nu maar hopen dat hij niet opgepikt wordt door een of ander operahuis waar hij zijn stem in de vernieling zingt.
Publicatie: vrijdag 27 augustus 2021 om 15:46
Rubriek: Liedrecital