De Munt 2010-2011
De Munt heeft haar volgend seizoen aangekondigd. Er staan elf opera's op het programma, waarvan twee concertante opvoeringen. Ze hebben ook hun website een opfrisbeurt gegeven. Het thema van het seizoen zal "tolerantie versus intolerantie" zijn.
Met zo'n thema valt meteen het werk Intolleranza 1960 van Luigi Nono op. Dit werk zal opgevoerd worden in het Koninklijk Circus met Adam Fischer en het Orkest van de Hongaarse Staatsopera. Met dit werk doet ook de regisseur Christoph Schlingensief - o.a. bekend van zijn veel besproken Parsifal in Bayreuth - zijn intrede in de Munt. Hij is slechts één van de verschillende nieuwe regisseurs die volgend seizoen hun debuut zullen maken in Brussel.
Tegelijkertijd met Intolleranza staat ook Nabucco geprogrammeerd, dat concertant opgevoerd zal worden. Het Koninklijk Circus lijkt me wel een vreemde keuze voor een concertante opera. De bezetting ziet er wel interessant uit met Andrzej Dobber als Nabucco en Marianne Cornetti als Abigaille.
Ik kijk vooral uit naar een andere opera over (religieuze) onverdraagzaamheid. Meyerbeers Les Huguenots zal het seizoen in juni 2011 afsluiten in een productie van Olivier Py en met Marc Minkowski als dirigent. Er is zowaar een dubbele bezetting voorzien met Eric Cutler en John Osborn als Raoul, Marlis Petersen en Henriette Bonde-Hansen als Marguerite, en Philippe Rouillon als Comte de St-Bris. Ik stel me wel vragen bij de keuze van Mireille Delunsch als Valentine...
De derde nieuwe regisseur in het rijtje is Andrea Breth. Zij zal een nieuwe productie brengen van Katja Kabanova. Na haar fenomenale Elektra zullen we Evelyn Herlitzius terug kunnen horen, nu als Katja, naast Franz Hawlata als Dikoj en Kurt Streit als Boris.
Romeo Castellucci zal met Parsifal zijn operadebuut maken met een "metafysische" productie, zoals Peter De Caluwe het omschreef. Hartmut Haenchen dirigeert. De hoofdrollen worden gezongen door Andrew Richards (Parsifal), Thomas Johannes Mayer (Amfortas), Anna Larsson (Kundry) en Jan-Hendrik Rootering (Gurnemanz).
Voor de kerstperiode haalt de Munt de productie van La Bohème uit de Komische Oper binnen. Andreas Homoki kennen we van zijn kleurrijke ensceneringen in de Vlaamse Opera en de Munt. Naar verluidt, wordt het geen liefdesverhaal, maar overheerst de anarchie. De opera zal ook zonder pauze opgevoerd worden. Voor deze opera wordt ook een uitgebreide bezetting voorzien met Ermonela Jaho en Ana Maria Martinez (Mimi) en Giuseppe Filianoti, Marius Brenciu en Sébastien Guèze (Rodolfo).
Met La finta giardiniera keren we terug naar de jaren '80. Karl-Ernst en Ursel Herrmann hebben hun toenmalige productie herwerkt voor de Praagse Opera. Deze herwerking kunnen we nu (terug) zien in de Munt. Met Cosi fan tutte begint René Jacobs aan een Da Ponte-cyclus... weliswaar concertant in het PSK.
Met Yvonne, princesse de Bourgogne komen we in de hedendaagse opera terecht. Deze opera van Philippe Boesmans was eerder al in Parijs te horen. Ongeveer dezelfde bezetting komt naar Parijs. De dirigent zal Patrick Davin zijn. Ik ben minder gelukkig met de herneming van Hanjo. Daarenboven werd aan de componist Toshio Hosokawa gevraagd om een nieuwe opera te componeren, Matsukaze. Hopelijk heeft hij zich ondertussen een iets verteerbaarder opera-idioom eigen gemaakt.
Bij de zeven liedrecitals staan een aantal gevestigde waarden op het programma. Daaronder reken ik Christine Schäfer en Eric Schneider, Marie-Nicole Lemieux en Daniel Blumenthal, en Thomas Hampson en Wolfram Rieger (die een Mahlerprogramma brengen in het PSK). Mark Padmore is voorlopig nog een twijfelgeval als Liedzanger. Stéphane Degout heeft eerder al een recital gezongen in de Munt, dat ik niet echt geslaagd vond... mogelijk is hij ondertussen wel in staat om een liedrecital te dragen. Sally Matthews en Andrea Rost zijn voor mij nieuwe spelers in het liedgenre.
Publicatie: dinsdag 16 maart 2010 om 19:45
Rubriek: Toekomstmuziek