Il Grand' Inquisitor

Sholto Kynoch in Zeist

Het Liedfestival van Zeist en het Oxford Lieder Festival werken al een tijdje samen. Ook op artistiek vlak worden artiesten uitgewisseld. Zo was Raoul Steffani twee weken geleden te horen in Oxford en vandaag heeft Sholto Kynoch twee zangers meegebracht naar Zeist voor een duo-recital met Mahler voor, en Franse liederen na de pauze.


(foto © Fran Marshall)

Oorspronkelijk zou Anna Stéphany de mezzorol opnemen, maar ze heeft omwille van onvoorziene omstandigheden afgezegd en werd vervangen door Marta Fontanals-Simmons. Twee jaar geleden had ze in Oxford indruk gemaakt met haar creatie van The Tuning en ik keek er dan ook naar uit om haar ook eens in standaardrepertoire, zoals de Rückert-Lieder, terug te horen.

Van haar toenmalige glans is echter al een groot deel verdwenen. Het is sowieso al een veeg teken als ik reeds vanaf Ich atmet' einen linden Duft (of een "landen Duft" zoals zij het zingt) mijn aandacht regelmatig afglijdt naar wat Kynoch met de piano doet. Um Mitternacht had ze wel redelijk goed opgebouwd, met veel piano-zingen, een klagende klank voor "O Menschheit, deiner Leiden" om toch weer hoopvol open te bloeien voor het slot "Du hältst die Wacht". Maar een onstabiele lijn maakte Liebst du um Schönheit grotendeels onverstaanbaar. En de paar forte noten in Ich bin der Welt abhanden gekommen zouden niet misstaan in een alarminstallatie.

Maar écht problematisch was de bas-bariton Ashley Riches en zijn poging om de Lieder eines fahrenden Gesellen te zingen. Het eerste lied, Wenn mein Schatz Hochzeit macht, ging nog relatief goed. Er valt iets voor te zeggen dat hij zijn "lieben Schatz" vocaal uitspuwt, de pianissimo herhaling van "an mein Leide" was ook wel mooi. Maar het gaat echt de dieperik in vanaf Ging heut' morgen übers Feld. De "schöne Welt" wordt vocaal vervormd, forte noten worden gebruld. Het gaat van kwaad naar erger in Ich hab' ein glühend Messer dat helemaal lelijk weggebruld wordt.

Deze twee serieuze cycli werden ingekaderd met wat lichter werk. De mezzo had de avond begonnen met Hans und Grethe, en net voor de pauze hoorden we een paar klassieke duetuitvoeringen van onder andere Verlor'ne Müh'... dat dan weer eerder als een ontmoeting tussen Flosshilde en Alberich klonk.

Publicatie: vrijdag 29 oktober 2021 om 22:25
Rubriek: Liedrecital