Il Grand' Inquisitor

Madama Butterfly in het Muntpaleis

Het is amper te geloven dat het al van 1980 geleden is dat een repertoirestuk als Madama Butterfly nog in de Munt te horen was. Deze week ging de nieuwe productie van Kirsten Dehlholm in het Muntpaleis in première.


Cio-Cio-san (foto © Baus)

We hebben Kirsten Dehlholm leren kennen met haar enscenering van de Rachmaninov-Troika. Haar benadering van Madama Butterfly is even statisch, maar is in al zijn eenvoud van een verbluffende visuele schoonheid. Het enige decorelement is een Japans dak dat boven een volledig vrij podium zweeft. De kostuums gaan van een klassieke kimono voor Cio-Cio-san en Suzuki tot kleurrijke origami-kostuums voor de familie, waarbij ook een vleugje humor niet ontbreekt... met de buitenmaatse schoenen van Pinkerton of Prins Yamadori die als een soort Japanse pierrot gekleed is en, nadat een grote waaier achter hem openvouwt, zich ontpopt tot een protserige pauw.

In het Munt-magazine liet Dehlholm optekenen dat Cio-Cio-san "een geest wordt die haar verhaal steeds opnieuw moet vertellen om rust te vinden". De zangeres staat dan ook opgesteld aan de rand van het podium, terwijl ze op het podium vervangen wordt door een levensgrote pop. Ik vond dat in de eerste plaats vooral een gimmick. Als de pop vervangen zou worden door de zangeres zelf, dan zou dat de interactie met bijvoorbeeld Pinkerton of Sharpless ten goede komen en het geheel minder afstandelijk overkomen.

Roberto Rizzi Brignoli dirigeerde een tergend trage voorstelling, waarvan ik gisteren de tweede bezetting hoorde. Amanda Echalaz zong een paar jaar geleden Manon Lescaut in de Munt. Ik vond haar toen al problematisch en dat is er eigenlijk niet beter op geworden. Haar hoog register is kleurloos, met bijvoorbeeld een gedesintegreerd einde van "Un bel di", en haar stem klinkt bij momenten gewoon versleten. De rest van de bezetting is gelukkig beter met een degelijke Leonardo Caimi als Pinkerton, maar vooral de schitterende Sharpless van Aris Argiris.

Publicatie: donderdag 2 februari 2017 om 17:15
Rubriek: Opera