Santa Fe
Laat ons eens zien wat er aan de andere kant van de oceaan te beleven is. In de Verenigde Staten zijn er ook een aantal festivals, waarvan het Santa Fe Opera Festival een van de meest interessante lijkt. In het midden van de woestijn van New Mexico staan in de zomer vijf opera's op het programma, dat zowat het hele spectrum van de barok tot de 21ste eeuw bestrijkt.
De eerste in de rij is Falstaff. Alhoewel Anthony Michaels-Moore al gepokt en gemazeld is in het Verdi-repertoire was hij niet helemaal overtuigend. Franco Pomponi kwam wat jong over als Ford. Paolo Arrivabeni, de nieuwe muziekdirecteur in Luik, stond in de orkestbak.
Een nieuwe Nozze di Figaro van de hand van regisseur Jonathan Kent blijkt de winnaar van het festival te zijn. Met twee schitterende zangers als Luca Pisaroni (Figaro) en Mariusz Kwiecien (Graaf) verbaast me dat nauwelijks. Maar ook de rest van bezetting met onder andere Elizabeth Watts als Susanna, Susanna Phillips als de Gravin en Isabel Leonard als Cherubino vertoonden geen enkel zwak punt in de bezetting.
De meningen zijn verdeeld over Billy Budd. De Nieuw-Zeelandse bariton Teddy Tahu Rhodes zou de titelrol iets subtieler mogen zingen. Voor de ene recensent is dat een afknapper, een andere vindt genoeg andere sterke punten. Over William Burden, die de rol van Captain Vere zong, staan de standpunten diametraal tegenover elkaar... van totaal misbezet tot de perfectie. Iedereen is het er wel over eens dat Peter Rose een dreigende Claggart was. Edo de Waart dirigeerde Brittens opera.
In Handels Radamisto was Luca Pisaroni weer van de partij als Tiridate. Maar ook David Daniels zong een expressieve Radamisto. Laura Claycomb was een genuanceerde Polissena. De productie was van David Alden (bij ons bekend van de Ariodante die de Vlaamse Opera ooit gegeven heeft) en viel niet bij iedereen in de smaak.
Kaija Saariaho componeerde een paar jaar geleden Adriana Mater voor de Parijse opera. Haar opera werd nu voor de eerste keer in de VS opgevoerd (in 2002 was Santa Fe trouwens ook het operahuis dat zorgde voor de Amerikaanse première van haar L'amour de loin). De productie van Peter Sellars werd wat aangepast zodat ze op de kleinere scène van Santa Fe past. Monica Groop zong Adriana en haar zoon Jonas werd gezongen door de jonge Canadese tenor Joseph Kaiser.
- The Dallas Morning News (31-7-2008): Opera's 'Falstaff' lacks consistency, Scott Cantrell
- The Dallas Morning News (30-7-2008): Elaborate scenery, expressive cast make for a modern 'Figaro', Scott Cantrell
- The Dallas Morning News (2-8-2008): 'Billy Budd' would benefit from a recast, Scott Cantrell
- The Dallas Morning News (3-8-2008): 'Radamisto' voices, visuals dazzle, Scott Cantrell
- The Dallas Morning News (1-8-2008): Opera premieres arresting war story, 'Adriana Mater', Scott Cantrell
- The New York Times (2-8-2008): Billy Budd the Jock, Beautiful and Agile, Anthony Tommasini
- The New York Times (4-8-2008): From Handel, Faithlessness and Devotion , Anthony Tommasini
- The New York Times (1-8-2008): Compassion, Not Revenge, After a Rape in a War Zone , Anthony Tommasini
- Financial Times (5-8-2008): Radamisto, George Loomis
- Financial Times (4-8-2008): Adriana Mater, George Loomis
- Washington Post (4-8-2008): Promising 'Adriana' Could Use a Drama Lesson, Anne Midgette
- St. Louis Post-Dispatch (10-8-2008): Santa Fe Opera, Sarah Bryan Miller
Publicatie: dinsdag 12 augustus 2008 om 20:31
Rubriek: Nieuws