Il Grand' Inquisitor

Cosi fan tutte in het Théâtre des Galeries

Bij het jaarlijkse festival "Midsummer Mozartiade" zijn de meeste grote Mozart-opera's al de revue gepasseerd. Idomeneo is wel nog een opvallende afwezige, net zoals een aantal onbekendere vroege opera's. Desalniettemin hernemen ze dit jaar Cosi fan tutte.


Ferrando, Fiordiligi, Dorabella, Guglielmo (foto © Hugo Segers)

Daar is op zich niets mis mee. De productie van Eric Gobin is er nog altijd een om in te kaderen en verdient het om gezien en herzien te worden. Het is het perfecte voorbeeld van hoe met beperkte visuele ondersteuning - mooie kostuums en de spreekwoordelijke tafel-met-twee stoelen - toch een boeiende enscenering op het podium gebracht kan worden. Dat is in de eerste plaats de verdienste van een intelligente personenregie, die door de zangers ook overtuigend overgebracht wordt.

Van de bezetting van zeven jaar geleden blijven enkel de Fiordiligi en Don Alfonso over. Laura Telly Cambier zingt nog altijd een mooie "Come scoglio", al hebben haar lage noten niet meer het gewicht van een paar jaar geleden. Shadi Torbey is weer de meester-manipulator en duikt regelmatig vocaal in de kelder, wat soms voor een komische noot zorgde.

Kenny Ferreira kon me niet helemaal overtuigen als Ferrando, al was zijn "Un'aura amorosa" voldoende zoetgevooisd ondanks een paar lastige passaggio-momenten. Kamil Ben Hsaïn Lachiri zong een uitstekende Guglielmo met prachtige bariton. Ook Cécile Lastchenko zong Dorabella met een ruime en homogene mezzo, passioneel en vurig in "Smanie implacabili" en verleidelijk in "E amore un ladroncello". Een goede Despina steelt altijd de show, en dat was deze keer zeker het geval met Dorine Mortelmans. Haar stem klonk soms wat hees, maar dat belemmerde haar niet om een spittante en vocaal kleurrijke Despina neer te zetten.

Publicatie: zaterdag 21 juni 2025 om 10:09
Rubriek: Opera