Opéra(s) de Paris 2005-2006
Afgelopen week maakten zowel de Opéra National de Paris, het Théâtre du Châtelet als het Théâtre des Champs-Elysées hun nieuw seizoen bekend.
Het seizoen 2005-2006 is het eerste "eigen" seizoen van Gerard Mortier in de Opéra de Paris en het was daarom uitkijken of en hoe hij tegen de Parijse schenen zou stampen of niet. Maar op het eerste zicht ziet het er allemaal nogal braaf uit. En, ongelooflijk maar waar, als notoire Puccini-hater heeft hij toch moeten zwichten en heeft hij zowaar twee (2!) opera's van Puccini geprogrammeerd... La Bohème (met een dubbele bezetting, waarvan één met Rolando Villazon als Rodolfo) en Madama Butterfly. Hij blijkt toch voldoende economische realiteitszin te hebben om te beseffen dat hij dergelijke opera's (net zoals een reeks voorstellingen van L'Elisir d'amore, een nieuwe productie van Laurent Pelly met ook een dubbele bezetting) nodig heeft om geld in het laatje te brengen.
Dat geld zal nodig zijn om "publiekstrekkers" als Cardillac van Hindemith, De neus van Shostakovitch of een wereldcreatie van Kaija Saariaho, Adriana Mater, te bekostigen. Voor de laatste twee ga ik zeker niet speciaal naar Parijs. Maar Cardillac is misschien wel interessant. Ik ken het werk totaal niet, maar de bezetting ziet er op zijn minst wel aantrekkelijk uit met Alan Held, Angela Denoke, Christopher Ventris en Charles Workman.
Als Verdi-fanaat ben ik uiteraard zeer opgetogen dat er - net zoals in Amsterdam - ook een Simon Boccanegra komt in Parijs. Het operadebuut van Johan Simons valt natuurlijk af te wachten, maar Carlos Alvarez in de titelrol vind ik al reden genoeg om naar Parijs te gaan. En Andrzej Dobber (de Amsterdamse Boccanegra) gaat in Parijs Rigoletto zingen, met Laura Claycomb als Gilda...
Mozart mag volgend jaar uiteraard niet ontbreken. De drie Da Ponte-opera's worden alledrie opgevoerd in het Palais Garnier. Op zich is dat natuurlijk lovenswaardig... maar het zou pas boeiend zijn als er op een of andere manier een eenheid in die drie opera's gebracht zou worden. Nu lijkt het op een samenraapsel van regisseurs en zangers, maar van geen enkele bezetting gaat mijn hart sneller kloppen. De uit Salzburg geïmporteerde Le Nozze di Figaro van Marthaler zal ongetwijfeld wel voor de nodige opschudding zorgen. Sommigen willen misschien Peter Mattei eens terughoren als Don Giovanni of de Graaf. En aangezien Christine Schäfer voor mij weinig mis kan doen, ben ik wel geïnteresseerd in haar Donna Anna of Cherubino. Maar ik kan me niet voorstellen dat er iemand zit te wachten om Mireille Delunsch als Donna Elvira te horen, of Christiane Oelze als de Contessa i.p.v. als Susanna.
In de Garnier staan nog twee andere opera's op het programma, allebei met Marc Minkowski en Les Musiciens du Louvre. In de eerste plaats de kikkeropera Platée van Rameau en Laurent Pelly, de productie die ooit ook nog in Antwerpen te zien was. De titelrol is dubbel bezet met Paul Agnew en Jean-Paul Fouchécourt. En de titelrol van Iphigénie en Tauride van Gluck wordt ook door twee zangeressen gezongen... Susan Graham en Maria Riccarda Wesseling.
José Van Dam is ook weer van de partij. Ik vermoed dat Prokofievs L'Amour des trois oranges een nieuwe opera is voor hem. Hij zal in een deel van de voorstellingen Tchélio zingen. Gilbert Deflo doet de regie van deze nieuwe productie. De bezetting ziet er verder ook wel redelijk interessant uit met Philippe Rouillon als de klaverenkoning en Charles Workman als de prins. José Van Dam gaat ook nog eens Méphistophélès zingen in de herneming van La Damnation de Faust, met ook Michelle de Young (Marguerite) en Giuseppe Sabbatini (Faust).
Andere hernemingen zijn de Carsen-productie van Rusalka - met Olga Guryakova als Rusalka en afwisselend Sergei Larin en Stuart Skelton als de prins - en de Tristan und Isolde die over een maand nog in premiere moet gaan. Maar eind november wordt het koppel vertolkt door Clifton Forbis en Lisa Gasteen, met Valery Gergiev in de orkestbak.
Het volledige programma is beschikbaar op de website van de Opéra de Paris.
In het Théâtre du Châtelet hebben ze Der Ring des Nibelungen met Christoph Eschenbach en Bob Wilson uit Zürich binnengehaald. Er wordt in twee etappes gewerkt. In oktober-november doen ze Rheingold en Die Walküre, in januari-februari volgen Siegfried en Götterdämmerung. De bezetting wordt aangevoerd door de Wotan van ene Jukka Rasilainen, de Alberich van Sergei Leiferkus en met Linda Watson als Brünnhilde. In Die Walküre komen daar nog de Siegmund van Peter Seiffert en de Sieglinde van Petra-Maria Schnitzer bij. Jon Fredric West zal de jonge Siegfried en ene Nikolaj Andrej Schukoff de oude Siegfried zingen. De Ring wordt dan in april-mei nog eens twee keer volledig uitgevoerd met dezelfde bezetting, maar met Plácido Domingo als Siegmund.
Nog een Zürichs importproduct is Schuberts Fierrabras. Schubert staat niet meteen bekend om zijn succesvolle opera's, maar als er één voorstelling is die ik volgend seizoen in de Châtelet wil zien, dan is het deze wel... met o.a. Jonas Kaufmann, László Polgár, Juliane Banse en Michael Volle.
Valery Gergiev dirigeert twee producties uit het Mariinski, Boris Godounov en Il viaggio a Reims... over contrasten gesproken.
In Amsterdam doen ze twee Handelopera's in de Stadsschouwburg... Tamerlano en Alcina. Ditzelfde duo wordt op 13 november - Tamerlano 's middags, Alcina 's avonds - met dezelfde bezetting als in Amsterdam concertant opgevoerd in Parijs door Les Talens Lyriques en Christophe Rousset.
Nog meer concertante opera komt op het einde van het seizoen met twee uitvoeringen van Fidelio met Ben Heppner en Karita Mattila. En op 11 maart is er één uitvoering van L'Amour de loin met Kent Nagano, die ook opgenomen zal worden door Harmonia Mundi. In juni 2006 is er ook een Jessye Norman-extravaganza met voorstellingen van Blauwbaards Burcht - met Pierre Boulez - en Dido and Aeneas met Marc Minkowski.
Voor meer details kan je PDF-bestanden bestanden downloaden van de Châtelet-website.
Tenslotte heeft het Théâtre des Champs-Elysées ook haar seizoen aangekondigd, maar ze hebben nog geen details gepubliceerd op hun website. Maar in het persbericht van het AFP is wel al een en ander te vinden.
Publicatie: zaterdag 2 april 2005 om 08:28
Rubriek: Toekomstmuziek