Fanny and Alexander in de Munt
Als eindejaarsproductie komt de Munt met een wereldcreatie, gebaseerd op "Fanny och Alexander" van Ingmar Bergman.
Alexander, Bishop Edvard Vergerus (foto © Matthias Baus)
Royce Vavrek heeft de film verwerkt tot een goed Engelstalig libretto voor Fanny and Alexander, waarin het verhaal duidelijk verteld wordt in twee bedrijven. Het begint tijdens een kerstfeest ten huize van de familie Ekdahl. Oscar Ekdahl, de vader van Fanny en Alexander, overlijdt en hun moeder Emilie hertrouwt met de bisschop Edvard Vergerus. Hij wil de twee kinderen streng opvoeden, mishandelt hen en sluit hen op op de zolder. Maar Isak Jacobi, een oude vriend van hun grootmoeder Helena, weet hen te bevrijden. De bisschop komt om tijdens een brand.
De componist Mikael Karlsson heeft er heel toegankelijke muziek bij gecomponeerd waarbij ook elektronische muziek door de talloze luidsprekers die aan de balkons hangen gestuurd wordt. De muziek doet vaak filmmuziekachtig aan, die ik persoonlijk niet altijd even boeiend vind... op een paar dramatische momenten na, zoals een groot deel van het tweede bedrijf. Regisseur Ivo Van Hove heeft dit alles goed en spannend in beeld gebracht in een eenheidsdecor met spiegelwanden en de obligate videowand. Een tafel of een zolderkamer zorgen voor de variatie.
Er wordt overwegend uitstekend gezongen. In de eerste plaats door de twee leden van het kinderkoor, Sarah Dewez en Jay Weiner, als respectievelijk Fanny en Alexander. Ik was aangenaam verrast door het Muntdebuut van Thomas Hampson in de rol van de bisschop die hij statig en met ijzige ernst vorm gaf. Ook de grootmoeder Helena werd indrukwekkend vertolkt door Susan Bullock, in een ver verleden nog een memorabele Elektra. De ouders waren wisselvallig bezet met een geforceerd klinkende Peter Tantsits als Ocar en een mooi Sasha Cooke als Emilie.
Publicatie: woensdag 18 december 2024 om 19:01
Rubriek: Opera