Iphigénie en Tauride in Antwerpen
Heel af en toe duikt Iphigénie en Tauride op in een operaseizoen, deze keer bij Opera Vlaanderen.
Oreste, Iphigénie (foto © Annemie Augustijns)
De regisseur Rafael R. Villalobos kadert de handeling in het Iphigenia-theaterstuk van Euripides, waaruit een fragmentje voor de ouverture opgevoerd wordt... kwestie van ook Agamemnon en Klytaimnestra op te kunnen voeren. Het koor vormt het publiek en kijkt vanop gradins naar het toneelstuk. Tijdens het groeten van de acteurs barst een storm los in het orkest en transformeert dat publiek in de bewoners van Tauris voor Glucks opera. Dergelijke kadrering is uiteraard overbodig, het eerste bedrijf kwam dan ook nog eens heel rommelig over. Voor het derde bedrijf werd een gelijkaardig procédé toegepast met Iphigenia van Sophocles.
Villalobos was ook verantwoordelijk voor de kostuums, maar het lijkt erop alsof hij zich beperkt heeft tot een winkelsessie bij de C&A waar hij de rekken met donkere kledij heeft geplunderd, met bijkomend camouflage-broeken voor Oreste en Pylade, en een priesterlijk geruit houthakkershemd voor Iphigénie. Het is allemaal weinig overtuigend wat er op het podium gebeurt... en uiteraard moet Thaos een onderdaan verkrachten. Twintig jaar geleden zou dit soort ensceneringen misschien nog interessant kunnen geweest zijn. Nu is het vooral voorspelbaar en afgezaagd.
Gelukkig wordt er wel redelijk goed gemusiceerd onder leiding van Benjamin Bayl, die een vinnige en haast romantische uitvoering dirigeert met grote muzikale gebaren. Ik was wel enigszins teleurgesteld in Michèle Losier als Iphigénie. Haar prachtige stem klonk groot, maar ik kon amper de helft verstaan van wat ze zong... vrij shockerend als ik bijvoorbeeld terugdenk aan haar liedrecital in de Munt. Het contrast met de Pylade van Reinoud Van Mechelen kon niet groter zijn. Telkens hij zingt, moet je niet meer naar de boventitels kijken en komt elke tekstnuance ontroerend tot zijn recht. Kartal Karagedik zong tenslotte een dramatische Oreste, best wel indrukwekkend, maar er zou toch iets meer plaats voor verfijning mogen zijn.
Publicatie: woensdag 6 november 2024 om 16:43
Rubriek: Opera