Il Grand' Inquisitor

Anne Sofie von Otter in Schwarzenberg

Elke zanger komt op een punt om een punt te zetten achter het actieve concertleven. Op basis van het recital dat Anne Sofie von Otter gisteren zong, zou ik zeggen dat ze dat punt gemist heeft...


(foto © Schubertiade Schwarzenberg)

Ze bracht samen met Kristian Bezuidenhout (zoals gewoonlijk op een pianoforte) een programma met liederen van Schubert en Lindblad, onderbroken door een piano-solostuk. En alhoewel ze drie jaar geleden in de Munt nog een gesmaakt recital gaf, horen we nu een oude en krachteloze stem. De hogere noten van Schuberts Der Einsame worden in Sprechgesang aangestipt, piano aangezette tonen klinken hees en projecteren niet meer. Haar stem klinkt breekbaar in Die Liebe hat gelogen. Haar vertelcapaciteiten zijn er nog wel en ze kan nog wat vocale effecten uit haar mouw schudden voor Der Geistertanz met af en toe een goede forte noot. Der Tod und das Mädchen was redelijk in orde.

De componist Adolf Fredrik Lindblad is buiten Zweden een vrij onbekende componist. Geboren in 1801, is hij een tijdgenoot van zowel Schubert als Schumann. Hij schreef meer dan 200 liederen, vaak op eigen gedichten, wat hem de bijnaam de "Zweedse Schubert" opleverde. Ik onthoud van dit recital vooral dat Anne Sofie von Otter me deze componist heeft leren kennen... zijn liederen smaken in alle geval naar meer, ondanks haar beperkte vocale mogelijkheden om ze overtuigend te vertolken.

Hoe dan ook, luisteren naar een afgetakelde stem is iets te pijnlijk. Het deel na de pauze heb ik gelaten voor de echte von Otter-fans.

Publicatie: dinsdag 23 augustus 2022 om 08:52
Rubriek: Liedrecital