Szenen aus Goethes Faust in Antwerpen
Het is van vorige eeuw geleden dat ik Philippe Herreweghe nog eens in een operahuis heb horen dirigeren, meer bepaald de Lully-Armide bij de Vlaamse Opera en Idomeneo in de Munt. Maar voor de seizoensafsluiter van Opera Vlaanderen was hij van de partij... met het Antwerp Symphony Orchestra in de bak.
Faust (foto © Annemie Augustijns)
Schumanns Szenen aus Goethes Faust is dan ook geen "normale" opera. Het houdt wat het midden tussen opera (het eerste bedrijf), oratorium (het laatste bedrijf) en zelfs lied-achtige momenten in het tweede en derde bedrijf. Een paar jaar geleden zag ik al eens een geënsceneerde Faust-Szenen met de Freyer-productie in Hamburg.
De bedoeling van regisseur Julian Rosefeldt is niet helemaal duidelijk. De koren - naast het opera- en kinderkoor van Opera Vlaanderen, ook het Collegium Vocale - doen stretch- en turnoefeningen, zitten en liggen wat doelloos op de grond of spiegelen de bewegingen van Faust. Tegelijkertijd wordt op een gigantisch scherm een film afgespeeld die vanuit ruimtebeelden met sterren en planeten evolueert naar een dansfeest in een bos op aarde... de omgekeerde beweging die Faust maakt.
De rol van Faust werd gezongen door de bariton Rafael Fingerlos. Ik ken hem vooral van een aantal liedopnames. Voor Faust heeft hij nog niet voldoende vocaal gewicht of interpretatieve diepgang (zeker in vergelijking met Gerhaher, de Hamburgse Faust). Hij doet bijvoorbeeld vrij wenig met Marianus' "Hier ist die Aussicht frei". Opvallend, voor een Duitstalige, is ook zijn belabberde Duitse uitspraak waar amper een woord van te begrijpen is. Gewoonlijk kan ik dan wel via de boventitels uitmaken wat hij zingt, maar ze hebben beslist om een of andere poëtische vertaling te gebruiken (zowel in het Nederlands als Engels) waardoor het helemaal hopeloos was.
Sam Carl heeft daarentegen een interessante basstem, al klinkt ze soms nog wat ruw en ongepolijst, en zingt een degelijke Mephisto. Ilker Arcayürek is een teleurstellend zwakke Ariel, die constant met een geforceerde tenor zingt. Bij de vrouwelijke rollen is Eleanor Lyons wel een goede Gretchen met een uitstekende "Ach neige, du Schmerzensreiche". Bij de vier "Graue Weiber" was Lore Binon een prachtige Sorge.
Publicatie: vrijdag 1 juli 2022 om 18:06
Rubriek: Opera