November 2004
De maand november ziet er niet erg opwindend uit. De verschillende operahuizen blazen het stof van een aantal oude producties en in het PSK passeren een aantal concertante opera's.
Maar als Angelika Kirchschlager in het land is, dan moet ik daar uiteraard mee beginnen. In januari gaf ze al een liedrecital in het PSK met Duitse liederen. Op vrijdag 26 november komt ze terug naar het PSK. Deze keer met orkest (het Orchestre Philharmonique du Luxembourg) en in het Frans ("Les nuits d'été" en Ravels "Shéhérazade"). Ik heb haar nog nooit in deze combinatie gehoord en ben dan ook zeer benieuwd. [details]
De dag ervoor - op donderdag 25 november - maakt een andere mezzo haar opwachting in het PSK. Cecilia Bartoli zal samen met het Freiburger Barockorchester werken zingen van Haydn, Salieri en Rossini. En wie 122 euro over heeft voor een plaats bij de tien eerste rijen zal haar misschien zelfs horen. De anderen zullen het moeten stellen met haar visuele capriolen. Of gewoon niet naar dat concert gaan natuurlijk - zoals ik - omdat de prijzen toch schandalig hoog liggen. [details]
Want er is wel degelijk een goed alternatief dat geen slordige 100 euro kost. Diezelfde dag geven de bariton Gerald Finley en pianist Julius Drake een recital in de Vlaamse Opera van Gent. Op het programma staan Duitse liederen - Schubert en Mörike-Lieder van Wolf - en Engelstalige "Songs" van Barber en Ives. Een aantal jaren geleden (in 1999) gaf Finley een zeer gesmaakt recital in De Munt en ik verwacht in Gent hetzelfde. Als Bartoli "normale" prijzen zou vragen en in een kleinere zaal zou zingen, dan zou de keuze misschien iets moeilijker zijn. Maar zoals de kaarten nu liggen, is er absoluut geen twijfel mogelijk... allen naar Gent. [details]
Zoals gezegd, zijn er niets dan hernemingen te zien in de Belgische operahuizen. De Vlaamse Opera gaat verder met Jenufa, die op zaterdag 20 november ook in Gent in première gaat. [details]
De Munt gaat verder met haar politiek om vooral geen opera op te voeren. Vanaf woensdag 10 november staat daar terug de irritante choreografie van Anne Teresa De Keersmaeker Mozart Concertaria's - Un moto di gioia op het programma. De Mozartaria's, die de sopranen Olga Pasichnyk, Annette Dasch en Paola Cigna zullen zingen, zullen weer verloren gaan in het lawaai van de huppelende en rondspringende dansers van Rosas... ergernis troef. [details]
En ook in Luik wordt een opera hernomen. Don Giovanni, in de stoelenproductie van Philippe Sireuil, gaat op vrijdag 5 november in première met een volledig dubbele bezetting. Op de oneven dagen zingt Ludovic Tézier de Don (en met Nicolas Cavallier als Leporello), op de oneven dagen speelt Werner Van Mechelen de verleider. [details]
Maar vanaf vrijdag 26 november brengt de Luikse opera ook nog een paar concertante uitvoeringen van Rossini's Moïse et Pharaon met Alberto Zedda. De titelrollen worden respectievelijk gezongen door Ildar Abdrazakov en Enzo Capuano, en met Barbara Haveman in de rol van Sinaïde. Op dinsdag 30 november geven ze ook een uitvoering in het PSK. [details]
Nog meer concertante opera is er op dinsdag 9 november in het PSK te horen met Vivaldi's Orlando Furioso. De bezetting ziet er interessant uit met Marie-Nicole Lemieux als Orlando, Jennifer Larmore als Alcina en Ann Hallenberg als Bradamante. [details]
Op dezelfde dag staan er Wereldlijke Kantaten van Bach op het programma van deSingel. Sigiswald Kuijken dirigeert deze keer het Freiburger Barockorchester en de solisten Sibylla Rubens, Ingeborg Danz, Jan Kobow en Thomas Bauer. Om begrijpelijke redenen gaat mijn voorkeur op 9 november uit naar Bach. [details]
Het klinkt als een grap... maar op dinsdag 23 november wordt Le Nozze di Figaro uitgevoerd in deSingel door het Nederlands Blazers Ensemble en met de sopraan Johannette Zomer en de bariton Frans Fiselier, die alle rollen zingen. Het wordt wel aangekondigd als een kameroperabewerking... [details]
En om tenslotte nog even terug te keren naar het PSK... In de reeks "Rising Stars" geeft Tania Kross op zondag 14 november een recital. [details]
Publicatie: woensdag 3 november 2004 om 21:36
Rubriek: Toekomstmuziek