Il Grand' Inquisitor

Hohe Messe in Brugge

Precies een maand geleden hoorde ik een uitvoering van Bachs Hohe Messe in Eugene. En zaterdag werd met ditzelfde werk Musica Antiqua afgesloten in het Concertgebouw van Brugge. Op verschillende vlakken moest de Brugse uitvoering het afleggen tegen die op het Oregon Bach Festival, vooral dan wat het koor en het orkest betreft.

Het RIAS Kammerchor hoort ongetwijfeld bij de betere Duitse koren, maar de Gächinger Kantorei uit Stuttgart heeft net dat ietsje meer. De inzetten waren zaterdag niet altijd even mooi en de globale klank mocht ook iets voller zijn. De inzet van het "Kyrie" greep me bijvoorbeeld niet echt vast, waardoor ik niet meteen in het werk gezogen werd. Maar dat neemt niet weg dat bijvoorbeeld hun sonoriteit op het einde van het "Crucifixus" ongelooflijk mooi en aangrijpend was.

Het OBF Orchestra in Eugene is een groot orkest met moderne instrumenten. De Akademie für Alte Musik Berlin is daarentegen een kleine bezetting, bestaande uit ongeveer een dozijn strijkers en een hoop koperen buizen, die constant vals klinken. De basaria "Quoniam tu solus sanctus" was bijvoorbeeld een orkestrale ramp (terwijl die aria slechts begeleid wordt door twee fagotten en één 'hoorn')... Het verdient dan ook bewondering dat de bas Stephan MacLeod er zich toch goed doorheen sloeg.

De tenorpartij werd gezongen door Jan Kobow. Hij begint stilaan een vaste waarde te worden in het barokwereldje en ook de Hohe Messe zingt hij met stijl en een egale toon. Johannette Zomer heeft meer warmte en kleur in haar stem in vergelijking met vroeger. Ann Hallenberg - verleden jaar nog Charlotte in de Vlaamse Opera - zingt met haar grote, warme stem de altpartij. Ze haalt wel nog niet het niveau van de doorleefde interpretatie van Ingeborg Danz in Eugene, maar is toch de meest indrukwekkende zanger van de avond.

Het was de eerste keer dat ik een concert bijwoonde in het Concertgebouw van Brugge. Ik zal me niet uitlaten over de "esthetische" kwaliteiten van het gebouw. Maar de zaal had wel een wat eigenaardige akoestiek. Ik vond de nagalmtijd abnormaal lang. Tenzij dat de bedoeling was en er, al dan niet elektronisch, "gefoefeld" werd om de zaalrespons meer op die van een kerk te laten lijken.

Publicatie: maandag 9 augustus 2004 om 18:18
Rubriek: Oratorium