Il Grand' Inquisitor

Der fliegende Holländer in Antwerpen

De nieuwe productie van Der fliegende Holländer bij Opera Vlaanderen is reeds de tweede "Holländer" van regisseur Tatjana Gürbaca. In vergelijking met haar productie bij de Deutsche Oper Berlin is deze een stuk strakker en abstracter, maar er komen toch ook een aantal ideeën terug.


foto's © Annemie Augustijns

De Berlijnse Holländer speelde in een beurszaal. In de Antwerpse versie wordt er ook lustig met geld gestrooid. Daland betaalt zijn mannen, de Steuermann zingt zijn aria als Tamino's Bildnisaria tegen een bankbiljet en de Holländer belooft uiteraard ook rijkdom met een emmer geld en een kist kruisbeelden als voorafje.

Van Dalands matrozen blijft niets over. Je zou hen eerder mijnwerkers kunnen noemen die zwart uit een gat in het podium kruipen terwijl ze steenkool bovenhalen. Senta en de Holländer bezegelen hun liefde door met een stuk steenkool hun polsen over te snijden (in Berlijn deden ze dat met een schaar) en Senta offert zich op door er haar keel mee over te snijden, terwijl wordt het podium overspoeld met aardolie...

Henrik Ahr heeft een abstract eenheidsdecor bedacht. Alles speelt zich af op een licht hellend gouden vierkant. Achteraan opent een gouden poort zich voor het "schip" van de Holländer. Het is best wel een geslaagde productie.

Iain Paterson zong de titelrol. We hebben hem eerder al in Gent gehoord als Don Giovanni, waarin hij me niet helemaal kon overtuigen. Maar de Holländer is hem op het lijf geschreven. Zijn stem heeft het nodige gewicht en het donkere timbre voor dit soort Wagnerrollen.

Liene Kinca zou Senta zingen, maar had een verkoudheid. In allerijl werd Marion Ammann bereid gevonden om in te springen. Ze zong aan de rand van het podium terwijl Kinca de rol van Senta speelde. Ammann heeft weinig kleur en een schrale hoogte, maar onder deze omstandigheden moeten we waarschijnlijk blij zijn dat ze de voorstelling gered heeft.

Dmitry Ulyanov, die we eerder als Brogni gehoord hebben, zong Daland met zijn ruime, zwarte bas al ontbrak de licht-komische toets die ik met deze rol associeer. Ladislav Elgr kennen we ook nog van zijn Sergej in "Lady Macbeth". Hij zong Erik met een stalen tenor, indrukwekkend, maar niet altijd even mooi.

Publicatie: zondag 23 oktober 2016 om 19:17
Rubriek: Opera