Don Giovanni in Gent
Precies twintig jaar geleden, speelde de Vlaamse Opera Don Giovanni in een regie van Guy Joosten. Het enige wat ik me daarvan herinner, is dat het een productie was om snel te vergeten. Zijn herkansing is een degelijke voorstelling, maar haalt toch niet het niveau van de briljante Don Giovanni die Achim Freyer zeven jaar geleden opvoerde in Gent.
foto © Annemie Augustijns
Guy Joosten maakt er een theater-in-het-theater van. Bij aanvang kijken we op de zijmuur van een theater aan de artiesteningang. De acteurs van het stuk komen buiten in hun kostuums, wat de gelegenheid schept om historische jurken en pofbroeken te ontwerpen. Tegen het einde van het eerste bedrijf - bij het feest bij Don Giovanni - gaat de volledige zijmuur omhoog en kijken we in het theater. Het nadeel hiervan is dat de precaire akoestiek van de Gentse opera opspeelt. Zangers die tot dan toe present aanwezig waren, worden ineens onhoorbaar als ze drie stappen achteruit zetten.
Guy Joosten maakt een paar discutabele keuzes in de karakterisatie van Donna Anna en vooral Zerlina. Dat Donna Anna niet echt misbruikt wordt door Don Giovanni, maar zichzelf aan hem aanbiedt, is niet zo origineel. Het maakt "Or sai chi l'onore" wel ongeloofwaardig, tenzij je aanneemt dat Donna Anna probeert om Don Ottavio iets wijs te maken.
De aantrekkingskracht van Don Giovanni wordt trouwens nog meer in de verf gezet tijdens zijn Serenade, als verschillende vrouwen - en niet enkel de meid van Donna Elvira - als vliegen op een pot honing afkomen. Eén van die vrouwen is Zerlina. Ook zij laat zich de charmes van de Don welgevallen. Ze speelt zelfs onder één hoedje met hem om Masetto een lesje te leren.
De opera was middelmatig bezet met weinig uitschieters, afgezien van Alastair Miles die een indrukwekkende Leporello zong en speelde. In zijn Cataloog-aria interpoleerde hij zelfs een paar extra diepe noten die goed doorkwamen in de zaal. Iain Paterson was in het eerste bedrijf een zwakke Don Giovanni, met vooral een Champagne-aria die niet sprankelde. In het tweede bedrijf groeide hij in de rol.
Gelukkig voor Magnus Staveland speelden ze de Praagse versie, zodat hij tenminste zijn hoofd niet moest breken over "Dalla sua pace". Hij is technisch niet sterk genoeg voor Don Ottavio met een rammelende "Il mio tesoro" als dieptepunt. Burçu Uyar zingt dan weer wel de sterren van de hemel als Donna Anna, maar ze weet nog niet hoe ze emotie kan toevoegen aan "Or sai chi l'onore". Karine Babajanyan begon ook zwak aan haar partij van Donna Elvira met wat onzuiverheden in "Ah, chi mi dice mai", maar ze herpakte zich met een zeer expressief tweede bedrijf.
Het jonge koppeltje werd bezet met twee jonge Belgische zangers. Tineke Van Ingelgem is een opvallend lyrische Zerlina. Ze is absoluut niet de gebruikelijke soubrette, bij momenten hoor ik zelfs een toekomstige Donna Elvira in haar stem. Tijl Faveyts zingt Masetto met een mooie ronkende bas. Hij had kunnen dubbelen als de Commendatore, maar die rol was weggelegd voor Jaco Huijpen.
Publicatie: zondag 29 juni 2014 om 19:56
Rubriek: Opera