Il Grand' Inquisitor

The turn of the screw in de Munt

De nieuwe Munt-productie van The turn of the screw ging drie jaar geleden online in première, maar wordt nu voor een volle zaal hernomen.


Flora, Governess, Quint, Miles (foto © Bernd Uhlig)

Andrea Breth heeft een mysterieuze en spannende regie uitgedacht in een mooi decor van Raimund Orfeo Voigt vol met grote kasten waaruit mensen opduiken of verdwijnen. Buiten Jessel worden nog extra gouvernantes toegevoegd... Jessel begeleidt zelfs de nieuwe Governess bij haar entree in Bly Manor. Breth voorziet ook terugkerende elementen zoals de brieven of het mes waarmee Miles speelt.

Antonio Méndez dirigeert het Kamerorkest van de Munt en leidt een degelijke bezetting. In afwijking van de traditie worden de Prologue en Quint door twee verschillende zangers gezongen. Ed Lyon is als Prologue de meer klassieke Engelse tenor, terwijl Julian Hubbard een robuustere klank geeft aan Quint. Sally Matthews vond ik niet altijd even overtuigend, dreunend in de hoogte, vaak onverstaanbaar.

Dat in tegenstelling tot Carole Wilson die een gemoedelijke Mrs. Grose zingt, of de warme mezzo van Allison Cook als Jessel. Miles wordt ontdubbeld met twee leden van het Kinderkoor. Samuel Brasseur Kulk en Noah Vanmeerhaeghe zingen de rol met twee onderscheiden stemmen. De piepjonge Duitse sopraan Katharina Bierweiler was een uitstekende Flora.

Publicatie: donderdag 9 mei 2024 om 10:19
Rubriek: Opera