Il Grand' Inquisitor

Cosi fan tutte in Antwerpen

De legendarische Joosten-productie van Cosi fan tutte heeft dan uiteindelijk toch plaats moeten ruimen voor een nieuwe productie...


Guglielmo, Despina, Ferrando (foto © Annemie Augustijns)

Vijf jaar geleden ging de productie van Anne Teresa De Keersmaeker in Parijs in première. Het is toch verrassend om die nu in Antwerpen te zien, aangezien het oorspronkelijk een co-productie met de Munt was. Mogelijk zit de huidige intendant daar voor iets tussen: hij was indertijd de dramaturg voor deze Cosi.

De Keersmaeker heeft al eerder geprobeerd om opera's te regisseren, wat geen onverdeeld succes was. Ook in dit geval maakt ze er een dansvoorstelling van door de zes protagonisten te verdubbelen met zes dansers. Dat levert regelmatig statische en dode momenten op. Zo staan ze in de openingsscène allemaal in een halve cirkel en doen ze wat bowling- en stretch-oefeningen. De finale van het eerste bedrijf is dan weer wel een wervelende scène. Aria's worden uiteraard verlevendigd door het dansend alter-ego... uitgezonderd de twee aria's van Fiordiligi, die een moment van verstilde introspectie werden.

Die twee momenten hadden een hoogtepunt van de avond kunnen geweest zijn. Tenminste als de Fiordiligi van dienst, Katharina Persicke, opgewassen zou geweest zijn voor deze rol. "Come scoglio" en "Per pietà" zijn natuurlijk lastige aria's, maar ik verwacht toch wat meer legato en stembeheersing. Anna Pennisi was daarentegen wel een mooie Dorabella. En Hanne Roos zong een frisse Despina, weliswaar zonder vocale verkleedpartij als dokter.

De mannelijke helft was goed bezet. Aanvankelijk sprong Reinoud Van Mechelen eruit als een vrij donker getimbreerde Ferrando. Zijn vertolking van "Un aura amorosa" was het mooiste moment van de hele avond met licht-baritonale kleuren. Ik had dan goede hoop voor "Tradito, schernito", maar daar klonk hij ondertussen te vermoeid om de dramatiek over te brengen. Edwin Crossley-Mercer heeft ook een opvallend donkere bariton voor Guglielmo, waardoor de lichtere stem van Damien Pass opviel als een jeugdige Don Alfonso.

Publicatie: zaterdag 5 februari 2022 om 10:37
Rubriek: Opera