Il Grand' Inquisitor

La bohème in Antwerpen

Als eindejaarsproductie heeft Opera Vlaanderen nog eens voor de legendarische Carsen-productie van La bohème gekozen.


Rodolfo, Mimi (foto © Annemie Augustijns)

De productie van Robert Carsen gaat al meer dan een twintig jaar mee en het blijft nog altijd een mooie enscenering. Van het zolderkamertje omgeven door een sneeuwwit papiertapijt tot de poëtische paasbloemenzee van het slot, het wervelende Momusbedrijf met een vermenigvuldiging van de bohémiens en het aangrijpende derde bedrijf aan de "Barrière d'Enfer" waar Carsen de zelfkant van de maatschappij in beeld brengt... het is een tijdloze productie. Carsen was voor de gelegenheid gisteren nog eens afgezakt naar Antwerpen om het premièrepubliek te groeten.

De geldende coronaregels strekten zich ook uit tot het orkest en het koor. Kristiina Poska dirigeerde een gemaskerd orkest, weliswaar in een gereduceerde partituur om extra afstand te creëren in de orkestbak, zonder dat het echter een invloed had op de slagkracht van de orkestklank. Opera Vlaanderen heeft de hoofdrollen dubbel bezet. De "eerste" bezetting was over de volledige lijn een succes.

Galeano Salas was een Rodolfo met een zonnige Italiaanse tenor en een mooie stralende hoogte, al zit er wel een vreemd korreltje in zijn middenstem. Vincenzo Neri zong Marcello met tenorale helderheid. Dean Murphy schitterde als Schaunard in zijn papegaaienaria en Justin Hopkins gaf met een ronkende bas Collines winterjas weg.

In vergelijking met de andere zangers viel Maria Chabounia wat licht uit als Musetta. Maar Eleanor Lyons was een fantastische Mimi. Met veel nuances en kleur kreeg haar "Mi chiamano Mimi" een schitterende tekstvertolking. Ze greep naar de keel met "Donde lieta uscì", van een sarcastische eerste "addio, senza rancor" die evolueerde naar een ontroerend zachte slot-addio.

Het enige probleem is dat er maar 200 mensen toegelaten werden tot de zaal. Het is een teken van de falende politieke klasse waarmee we opgescheept zitten, die na twintig maanden er nog altijd niet in slaagt om de epidemie te beheren, laat staan beheersen. Ze probeert dan haar incompetentie te verdoezelen met symbolische maatregelen, die weinig zinvol of efficiënt zijn. Hopelijk kan de voorstellingenreeks in Gent wel voor volle zalen doorgaan.

Publicatie: zaterdag 11 december 2021 om 11:20
Rubriek: Opera