Il Grand' Inquisitor

Yevgenij Onegin in Parijs

Deze week ging een nieuwe productie van Yevgenij Onegin in première in het Théâtre des Champs-Elysées.


Tatyana, Onegin (foto © Vincent Pontet)

Regisseur (en tevens decorontwerper) Stéphane Braunschweig heeft een visueel aantrekkelijke productie gemaakt. Tijdens de ouverture staat Tatyana op een podiumbreed grasveld dat bezaaid ligt met boeken. Vier personen betreden het gras met witte vuilzakken om al die boeken op te ruimen. Tatyana's houvast zal de komende uren evenzeer verstoord worden door de komst van Onegin.

Twee bedrijven lang blijven we op dat grasveld zitten, weliswaar omzoomd met houten wanden en met witte stoelen. Enkel Tatyana's slaapkamer rijst als een apart kamertje omhoog uit het gras... bemeubeld met een kinderbed, een mini-tafeltje en een onooglijk stoeltje. Voor het laatste bedrijf wordt het gras vervangen door een betegelde paleisvloer, waarop geen polonaise gedanst wordt. We zijn in een speelzaal die ook in Manons Transylvanie-bedrijf zou kunnen figureren. Voor de rest is het een vrij correcte enscenering.

De overwegend Franco-Russische bezetting kon me niet helemaal overtuigen. Meest problematisch vond ik de Tatyana van Gelena Gaskarova, een sopraan uit de Gergiev-stal die in het Mariinsky haar Tatyana-sporen verdiend heeft. Maar haar stem is expressief te beperkt en klinkt in de hoogte geforceerd, waardoor haar grote briefscène zelfs slaapverwekkend saai was. Ook Jean-Sébastien Bou liet me op mijn honger zitten. Zijn timbre is prachtig en ideaal voor de rol van Onegin, maar ik voelde weinig betrokkenheid... wat eventueel ook vanuit Onegins karakter verklaard zou kunnen worden.

Ik was wel onder de indruk van de Lenski van Jean-François Borras die een wondermooie "Kuda, kuda" zong, met veel pianonuanceringen. Maar ik werd echt omver geblazen door Alisa Kolosova. Deze Russische mezzo zong Olga met een ruime en warme stem die je volledig omhuld. Bij de één-aria-rollen bezong Jean Teitgen als Gremin op innemende wijze zijn liefde voor Tatyana en was Marcel Beekman een uitstekende Triquet.

Publicatie: zondag 14 november 2021 om 09:06
Rubriek: Opera