Camilla Tilling en Jakob Högström in Oxford*
Na Saint-Saëns zaterdag, stond gisteren weer een jarige op het programma. Wilhelm Stenhammar viert dit jaar zijn 150ste verjaardag. De hele zondag was dan ook gevuld met Zweedse liederen en lezingen over deze Zweedse componist.
Stenhammar was ook de liedcomponist van het avondrecital met sopraan Camilla Tilling en bariton Jakob Högström, en met Sholto Kynoch aan de piano. Zweedse componisten blijven sowieso redelijk onderbelicht in liedrecitals. Als je al Scandinavische componisten tegenkomt, dan zijn het eerder liederen van Grieg of Sibelius.
Maar ook Stenhammar heeft prachtige liederen geschreven, heel melodieus met vaak een geïnspireerde pianopartij. In de twee groepjes Stenhammar-liederen gaf Camilla Tilling met haar lichte sopraan dan ook vooral een overtuigend pleidooi voor de schoonheid van deze liederen. Van een goed tot het dramatisch hoogtepunt opgebouwde Flickan kom ifrån sin älsklings möte (beter bekend in de versie van Sibelius) over de melancholie in Ingalill tot zijn bekendste lied I Skogen.
Maar de ontdekking van de avond was voor mij Visor och stämningar, op indringende wijze uitgevoerd door Jakob Högström. Deze tien liederen vormen een gevarieerde cyclus met een heel boeiende pianobegeleiding. Zo horen we in Nattyxne typische watermuziek. In de ballade Jungfru blond och jungfru brunett gaan we van een elegant dansende piano over stormmuziek tot nachtelijke dreiging. En in de hypnotiserende Prins Aladin af Lampan moet de zanger een zware, dramatische pianopartij bolwerken. Högström zingt met een gebalde bariton, vindt de existentialistische toon in het miniatuurtje När genom rummet fönsterkorsets skugga ligger en transformeert zich tot een bonkige zeeman in Lycklandsresan. Enkel voor het smidslied Stjärnan had ik misschien nog iets meer gewicht verwacht.
Tilling en Högström kwamen nog terug voor één bisnummer: geen Stenhammar, maar het Toverfluit-duet Bei Männer... på svenska.
Publicatie: maandag 11 oktober 2021 om 21:53
Rubriek: Liedrecital