Sarah Connolly in Leeds*
Het Liederweekend in Leeds werd afgesloten door Sarah Connolly en Joseph Middleton. Ze brachten een programma met hoofdzakelijk orkestliederen in hun pianoversie...
De hoofdbrok van de avond bestond uit de confrontatie van twee zee-cycli: Chaussons Poème de l'amour et de la mer en Elgars Sea Pictures (weliswaar enkel de vier eerste liederen). Connolly evoceerde perfect de exuberante en onbezonnen sfeer van La fleur des eaux tot de tragedie van La mort de l'amour met "le temps des lilas et le temps des roses avec notre amour est mort à jamais". Het onweerstaanbare Where Corals Lie en het majestueuze Sabbath Morning at Sea waren de kroon op het recital.
Maar ze waren begonnen met Wunderhorn-Lieder van Mahler. Met Rheinlegendchen begonnen ze ook al in waterige oorden. Maar de sfeer sloeg snel om in de snijdende pijn van Das irdische Leben. Een hartverscheurende vertolking van Wo die schönen Trompeten blasen ging op natuurlijke wijze over in Urlicht... groots en doorleefd "bis an das ewig selig Leben".
Als bisnummer zong ze Faurés duet Pleurs d'or, samen met Julia Mariko Smith. Smith is een Momentum-artieste (van de organisatie die door Barbara Hannigan opgericht werd om jonge artiesten door de pandemie te helpen). Samen met Christopher Pulleyn had ze het voorprogramma verzorgd. In Strauss' Mohnblumen en Epheu liet ze een frisse, bij momenten wat schelle, sopraan horen met goede Duitse uitspraak. De melancholie was aanwezig in Griegs Zur Rosenzeit. Haar Debussy-vertolkingen konden ook overtuigen.
Publicatie: zondag 25 april 2021 om 21:11
Rubriek: Liedrecital