Il Grand' Inquisitor

Fleur Barron in Leeds*

"Leeds Lieder" organiseert dit weekend een reeks liedrecitals. Fleur Barron en Joseph Middleton gaven de aftrap met een programma rond "Homeland, Dreams and Childhood".

"Homeland" is een beetje de rode draad doorheen het programma. Aangezien Fleur Barron opgegroeid is in Hong Kong, heeft ze ook een aantal componisten met Chinese roots op het programma gezet. In het eerste groepje werden zo twee (weliswaar Engelstalige) liederen van Bun-Ching Lam en Chen Yi afgewisseld met de drie Heimweh-liederen van Brahms en het nostalgische My Native Land van Ives. Later zouden nog Chinese volksliederen te horen zijn zoals het sterke Monoloog van Chen Yi of een ontroerend mooi Chinees slaapliedje.

Het hoogtepunt van het recital was echter toen ze met Dyetskaya de kinderkamer van Mussorgsky betrad voor het hoofdstuk "Childhood". Ze stapt moeiteloos in de kinderlijke fantasiewereld van boze wolven en tsaren in S nyaney. In V uglu speelt ze de boze moeder én het kindje dat de onschuld zelve is. Het hobbelpaard in Poyekhal na palochke werd mooi uitgeacteerd.

Voor het laatste deel kregen ze het gezelschap van de cellist Ashok Klouda. Russisch lijkt haar goed te liggen met twee liederen van Borodin. Maar ook in het bekende Gestillte Sehnsucht spint ze heerlijk lange Brahmsiaanse lijnen. Ze eindigden zoals ze begonnen waren, met Music When Soft Voices Die in de versie van Libby Larsen (het eerste lied van het recital was dezelfde tekst getoonzet door Bun-Ching Lam).

Publicatie: zaterdag 24 april 2021 om 17:32
Rubriek: Liedrecital