Il Grand' Inquisitor

Benjamin Appl in Wigmore Hall*

Vandaag viel er een Heine-programma te horen tijdens het lunchrecital in Wigmore Hall, uitgevoerd door Benjamin Appl en James Baillieu.

Ze begonnen echter met Kagels Hebrew uit "Der Turm zu Babel", verwijzend naar Heines joodse achtergrond, een onbegeleid lied dat logisch overging in Schumanns Belsatzar. Appl transformeert zich tot een mysterieuze verteller - een agressieve en hooghartige Belsatzar niet te na gesproken - die met onheilspellende pianissimi voor een spannend slot zorgde.

Het middenblok van het recital werd bevolkt door een half dozijn vrouwelijke componisten. Fanny, Clara en Alma behoeven geen introductie. Een bruisend Ach, die Augen sind es wieder leidde tot het bekendste lied van het groepje, Clara Schumanns Sie liebten sich beide. Een interessante naam is echter Ingeborg von Bronsart, een Fins-Duitse componiste die nog bij Liszt gestudeerd heeft. We hoorden het bekende gedicht Die Loreley, dat ook door Liszt getoonzet werd. Maar bij Bronsart geen bombast, maar een lied dat vertrekt vanuit de sprookjes- en legendewereld. Bailleu speelt harp op zijn piano als de bard die zijn liederen begeleid, wat later overgaat in gezwollen watermuziek voor de Rijn op het moment dat de onfortuinlijke schipper ten tonele verschijnt. Ook hier liet Appl weer zijn meesterlijke vertellerskunsten horen.

Het bekendste Heine-werk in het liedoeuvre is ongetwijfeld Dichterliebe. De vertolking van Appl is er één van extreme emoties. Aanvankelijk veel verliefde klanken, met een spannende Wenn ich in deine Augen seh' of een tedere Ich will meine Seele tauchen. Zijn stem evolueert in Im Rhein, im heiligen Strome van de grootsheid van de brede Rijn tot delicate bloemen en engeltjes en een quasi-orgastische beschrijving van de lippen van de "liebe Frau". Das ist ein Flöten und Geigen is één brok woede gericht op zijn "Herzallerliebste". Ein Jüngling liebt ein Mädchen zou een opera-aria kunnen zijn. Een bevragende Allnächtlich im Traume is vol verwondering en ongeloof... Kortom, een interpretatie van Schumanns liedcyclus die de moeite van het beluisteren waard is.

Publicatie: maandag 12 april 2021 om 15:23
Rubriek: Liedrecital