Marlis Petersen - Dimensionen: Innenwelt
Met "Innenwelt" rondt Marlis Petersen haar Dimensionen-trilogie af. Voor deze derde CD wordt ze, net zoals voor de eerste, op de piano begeleid door Stephan Matthias Lademann.
Na de werkelijke wereld van Welt en de fantasiewereld van Anderswelt, exploreert ze met Innenwelt de wereld van dromen en het onderbewustzijn. Het programma wordt weer opgedeeld in thematische blokjes, maar het geheel wordt ingekaderd met een lied van Karl Weigl aan het begin en van Robert Fürstenthal aan het einde van het programma, twee Joodse componisten die in de jaren '30 uit Wenen gevlucht zijn. Weigls Seele krijgt een verstilde uitvoering van Marlis Petersen. Dit lied over de nacht en slaap zet de toon voor het eerste groepje "Nacht und Träume" en het eerste lied daarin, Strauss' Die Nacht, met dezelfde stijl en even delicaat uitgevoerd met mooie zwevende topnoten en een hemels laatste "auch". Wolfs Die Nacht baadt in dezelfde contemplatieve stijl, Schuberts Nacht und Träume zorgt voor een kippenvelmoment.
Deze rust wordt geweldadig verstoord door het gehamer van Regers Schmied Schmerz, het eerste lied van "Bewegung im Innern". Het contrast wordt versterkt met Strauss' Ruhe, meine Seele dat Petersen gradueel opbouwt tot "und Hirn in Not" en afrondt met een mooi rondgekleurd einde. Liszts Lasst mich ruhen is een mooie ontdekking en met Wagners Wesendoncklied Träume neemt ze je van in het begin bij je nekvel. Het nadeel van een programma met dit soort liederen is dat een zekere monotonie kan ontstaan. Ze doorbreken dit op een efficiënte manier door een Frans liedblok - "Mouvement intérieur" - toe te voegen. Meteen krijgen we een andere textuur met Après un rêve of een ander parfum met het onweerstaanbare A Chloris. Na een ontroerende Chanson triste sluit ze dit groepje uitbundig af met Faurés Notre amour.
Het vierde blok, "Erlösung und Heimkehr", begint wel groots met Wolfs diepzinnige Gebet, maar is voor de rest minder interessant... tot ze terechtkomt bij Beim Schlafengehen. De violist Gregor Hübner heeft Strauss lied bewerkt voor viool en piano met een opvallende vioolsolo aan het begin en een middendeel dat uiteraard geïnspireerd is op de orkestversie. Solo Musica heeft deze uitvoering trouwens op haar YouTube-kanaal geplaatst.
Publicatie: zaterdag 28 maart 2020 om 10:43
Rubriek: CD & DVD