Ben Heppner in De Munt
Sommige zangers beginnen - als opwarming - hun recital met arie antiche of Napolitaanse liederen, maar de Canadese tenor Ben Heppner plaatste de liederen van Tosti op het einde van zijn recital. En dat was een slimme zet. Op dat moment had hij al ongeveer een uur gezongen en had zijn stem de temperatuur van de onmisbare Italiaanse zon bereikt. Ook het publiek was tegen dan voldoende op temperatuur om vanaf zijn tweede Tosti-lied Chitarrata abruzzese ook alle remmen los te gooien.
In het begin van de avond hadden waarschijnlijk weinigen verwacht dat het zo op zijn drie-tenorens zou eindigen. De zes Duitse liederen opus 48 van Edvard Grieg, waarmee hij de avond begon, hadden wel een aantal mooie momenten met bijvoorbeeld een larmoyante uitvoering van Zur Rosenzeit. Maar er waren ook een paar toononzuivere momenten.
De groep Sibelius-liederen was vergelijkbaar. Sommige liederen lagen hem minder - zoals Soluppgång - en andere waren wisselvallig - de twee hoekdelen van Var det en dröm waren schitterend opgebouwd, maar het middendeel viel wat plat. Maar de expressie en inleving voor Flickan kom ifrån sin älsklings mote waren zoals het hoorde. En het dramatische Svarta rosor beëindigde het eerste deel met alle registers open.
Na de pauze stonden eerst zes liederen van Tchaikovsky op het programma... stuk voor stuk pareltjes. Het onvermijdelijke Net, tol'ko tot, kto znal - de Russische versie van "Nur wer die Sehnsucht kennt" - was een voorbeeld van beheersing. En aan de trapsgewijze opbouw van Otchevo leek geen einde te komen. Heel mooi.
Maar het was dus vooral met Tosti dat hij de zaal volledig op zijn hand kreeg. De drie bisnummers toonden nog wat andere aspecten van zijn repertoire. Het klassieke tenor-bisnummer Amor ti vieta uit Fedora beet de spits af met massa's spinto-kleur. Walters Preislied Morgenlich leuchtend im rosigen Schein toonde zijn Wagnerkwaliteiten om te eindigen met een stralende Dein ist mein ganzes Herz in zowel het Duits als het Engels.
Klara zal het recital op 4 januari uitzenden.
Publicatie: vrijdag 10 december 2004 om 23:01
Rubriek: Liedrecital