Il Grand' Inquisitor

Les bienveillantes in Antwerpen

Na Frankenstein vorige maand in de Munt, is het deze maand de beurt aan Opera Vlaanderen om een nieuwe opera te creëren... Les bienveillantes van de Spaanse componist Hèctor Parra.


Max, Héloïse, Tristan & Orlando, Una (foto © Annemie Augustijns)

De opera is gebaseerd op de gelijknamige roman van Jonathan Littell, een kluif van rond de 1000 pagina's die door Händl Klaus tot een libretto verwerkt werd. De centrale figuur is de fictieve nazi Maximilian Aue die alle gruwelen van de Tweede Wereldoorlog heeft meegemaakt. De roman bestaat uit zeven hoofdstukken, die elk de naam van een barokdans gekregen hebben. Parra heeft diezelfde structuur behouden, en dus is Les bienveillantes een opera in zeven scènes, die elk één aspect van de oorlog beschrijven.

De voorstelling begint met een monoloog van Max en meteen worden we geconfronteerd met de overweldigende klankwereld die gedomineerd wordt door alle nuances van het forte en fortissimo. Na een uur zat ik al met een barstende hoofdpijn... Alhoewel Parra zichzelf ziet als een lyrische componist, zijn er bijster weinig melodieën te bespeuren. Voor de zangers is er haast geen doorkomen aan. Daarenboven voert Parra de zangers veel te vaak naar de extremen. Peter Tantsits en Rachel Harnisch, respectievelijk Max en zijn tweelingszus Una, staan constant tegen de limiet van hun stem te zingen. Mooi is anders. Zelfs Natascha Petrinsky, als hun moeder, wordt tot een krijsvoorstelling gedwongen. Parra laat in het programma optekenen dat Les bienveillantes "het meest waanzinnige project [is] dat ik ooit ondernam, misschien zoek ik een andere job hierna"... een optie die zeker te overwegen valt.

De regie van Calixto Bieito helpt ook niet echt. De handeling begint in het klinisch witte kantoor van Max. Elke scène eindigt met een extra laag modder of bloed op het witte decor. We krijgen wel geen hakenkruisen of jodensterren te zien, maar het is een enscenering die me totaal koud liet... ook een zwevende piano tijdens "Sarabande" kon het tij niet meer keren.

Publicatie: donderdag 25 april 2019 om 13:10
Rubriek: Opera