Il Grand' Inquisitor

Andrea Chénier in München

Het is amper te geloven dat, toen een paar maanden geleden een nieuwe productie van Andrea Chénier in première ging, dit een creatie was voor München. En regisseur Philipp Stölzl heeft meteen de meest traditionele enscenering denkbaar bedacht, in een reeks poppenhuisdecors van Heike Vollmer.


Maddalena di Coigny, Andrea Chénier

Na zijn teleurstellende Lohengrin in Parijs was ik benieuwd om te horen of Jonas Kaufmann ondertussen hersteld is van zijn vocale revalidatie. Dat blijkt het geval te zijn... en hoe ! Hij klinkt terug als een spinto-tenor, met een meer open stem en zonder die omfloerste, afgedekte baritonklank.

Hij begint zijn "Improvviso" als een lyrische aria met een fenomenale diminuendo op "e a lei serviva di scrigno il firmamento", maar evolueert naar een volbloed-dramatisch slot. Ook in het derde bedrijf zingt hij een heroïsche "Si fui soldato", al had hier iets meer interpretatieve inleving gemogen. En ook van "Come un bel di" brengt hij een poëtische vertolking.

Maar het is in zijn interactie met Anja Harteros tijdens het liefdesduet dat pure magie gewoven wordt. Halverwege het duet bij "proteggermi volete, spero in voi" gaat Harteros naar een onwezenlijk pianissimo. Kaufmann blijft in dezelfde sfeer en uit het niets laat hij "ora soave, sublime ora d'amore" met hetzelfde pianissimo openbloeien tot een intense liefdesverklaring.


Carlo Gérard, Maddalena di Coigny

Anja Harteros moet uiteraard op geen enkel vlak voor Kaufmann onderdoen. Ze is en blijft de vleesgeworden elegantie. Vanaf haar eerste noot dwingt ze respect af. Ze evolueert van een naïef rijkeluismeisje tot een gedreven geliefde die in "La mamma morta" een hartverscheurend pleidooi houdt tegenover Carlo Gérard.

Luca Salsi heeft een hele weg afgelegd sinds we hem in Luik gehoord hebben als Ford. Zijn stem heeft zich ontwikkeld tot een dramatische bariton met ruime dimensies en voldoende kleur om een genuanceerde "Nemico della Patria" te zingen.

Alles bij elkaar een overweldigend slot voor deze Bayerische Opernfestspiele...

Publicatie: zaterdag 29 juli 2017 om 07:50
Rubriek: Opera