De zaak Makropoulos in Antwerpen
In een relatief ver verleden, is de toenmalige Vlaamse Opera gestart met een Janacek-cyclus met Robert Carsen als regisseur. De laatste twee laatste Janacek-opera's heeft hij niet afgewerkt... toch niet in Antwerpen, wel in Straatsburg. Sinds gisteren heeft Opera Vlaanderen die leemte gedeeltelijk opgevuld met een spannende enscenering van De zaak Makropoulos.
foto © Annemie Augustijns
Kornél Mundruczó kennen we van zijn productie van Blauwbaards Burcht, die best wel interessant was... de combinatie met Winterreise was daarentegen minder geslaagd. De zaak Makropoulos hoort echter thuis in het lijstje van eerder geslaagde producties.
De drie bedrijven worden in twee decors gespeeld. Het eerste bedrijf speelt in het advocatenkantoor van Kolenaty met een houten lambrizering en luxueuze bureaus. Voor het tweede en derde bedrijf heeft Monika Pormale een eenheidsdecor ontworpen met een realistisch appartement van Emilia Marty. Op de achtergrond zien we haar slaapkamer waar ze het bed deelt met Jaroslav Prus. Haar keuken is uitgerust met een koelkast vol bloedzakjes.
Emilia Marty staat uiteraard in het middelpunt van zijn enscenering. We zien de aftakeling van de meer dan 300 jaar oude operadiva. In het eerste bedrijf is ze nog een schijnbaar jonge vrouw in een strak pak met motorhelm. In het tweede bedrijf verliest ze haar pruik, hoest regelmatig bloed op, is omwikkeld met windels en bloedt op allerlei plaatsen. Haar appartement wordt een afspiegeling van haar eigen toestand met bloed dat van de muren naar beneden stroomt.
Alhoewel De zaak Makropoulos me muzikaal minder aanspreekt dan Janaceks eerdere opera's, moet ik wel zeggen dat ik meegesleept werd in de muziek zoals ze in de eerste plaats uit de orkestbak kwam met een subtiele, maar tegelijkertijd ook stevig dirigerende Tomás Netopil. Ik was iets minder overtuigd van Rachel Harnisch. We hebben haar al een paar keer in Antwerpen gehoord en telkens vind ik dat ze eigenlijk tekort schiet. Ook deze keer duurt het veel te lang vooraleer haar vertolking van Emilia Marty een impact maakt. Het is pas in het derde bedrijf met haar grote monoloog dat haar stem vrij de zaal in geprojecteerd wordt. Daartegenover stond wel Jaroslav Prus met de bronzen bariton van Michael Kraus of de stralende Albert Gregor van Michael Laurenz.
Publicatie: donderdag 15 september 2016 om 16:59
Rubriek: Opera