Landshamer en Schmitt in Schwarzenberg
De sopraan Christina Landshamer en de tenor Maximilian Schmitt zongen gisteren een duo-recital bij de Schubertiade. Gerold Huber begeleidde hen in een mooi en vrij origineel programma.
foto © Schubertiade Schwarzenberg
Een Schubertprogramma wordt vaak opgebouwd rond een thema of rond de liederen van een bepaalde dichter. Het gebeurt veel minder dat effectief een groep liederen gekozen wordt die door Schubert zelf samengesteld werd... met uitzondering van de liedcycli uiteraard. In dit recital gebeurde dit wel. Zo kregen we voor de pauze het zogenaamde Liederalbum der Therese Grob te horen.
Dit Liederalbum bevat liederen uit de periode 1814-16 en zou een verjaardagsgeschenk geweest zijn van Schubert aan Therese Grob, de sopraan waarop hij in 1814 verliefd was geworden. Ondertussen is gebleken dat Schubert deze collectie samengesteld heeft voor Thereses broer Heinrich; voor Therese componeerde hij wel de sopraansolo in een van zijn Missen.
Voor de volledigheid zijn dit de zestien liederen:
- Edone, D445
- An die Natur, D372
- Pflügerlied, D392
- Der Leidende, D432
- Gott im Frühlinge, D448
- Lied "Ins stille Land", D403
- Der Herbstabend, D405
- Am Grabe Anselmos, D504
- Andenken, D99
- Am Tage Aller Seelen, D343
- Lied aus der Ferne, D107
- Zufriedenheit, D501
- Klage, D436
- Mailied, D503
- Trauer der Liebe, D465
- Am ersten Maimorgen, D344
Alhoewel het ontgetwijfeld nooit de bedoeling was om al deze liederen als een cyclus uit te voeren, vormen ze toch een boeiende collectie met voldoende variatie zodat een uitvoering nooit gaat vervelen. En naast een aantal onbekende zitten er ook een aantal bekende tot heel bekende liederen in.
Christina Landshamer en Maximilian Schmitt wisselden elkaar constant af. Landshamer kreeg de twee bekendste liederen en bracht zo een ingetogen vertolking van Am Grabe Anselmos en Am Tage Aller Seelen. Ze heeft een lichte, kristalheldere sopraan met een smal vibrato. Er zit wel niet veel kleur in haar stem, haar expressie haalt ze vooral uit de dynamiek van de muziek en door bepaalde woorden te accentueren, al mag dat nog iets meer gebeuren. Schmitt zingt met een fluwelen Mozart-tenor die in liederen als Pflügerlied of Der Herbstabend ook iets dramatischer uit de hoek kan komen.
Na de pauze richtten ze hun aandacht op andere Schubertcollecties. Terwijl het bij liederen van Schumann of Brahms niet ongebruikelijk is om alle liederen van een volledig Opusnummer te zingen, gebeurt dit bij Schubert verrassend weinig. De liederen van het Opus 59 zijn vier meesterwerken waarvan Landshamer een schrijnende Du liebst mich nicht en een uitgepuurde Du bist die Ruh zong. Schmitts vertolking van Daß sie hier gewesen was pure schoonheid. De vier Seidl-Refrainlieder (Opus 95) zijn gemaakt om het publiek te laten glimlachen. Landshamer liet zich van haar meest expressieve kant horen in Die Unterscheidung en Die Männer sind méchant, terwijl Schmitt een stralende Bei dir allein en een ironiserende Irdisches Glück bracht.
Het recital werd afgesloten met één bisnummer, Frühlingsglaube, waarvan de twee zangers elk een strofe zongen. Wie dit recital ook eens wil horen, moet woensdagavond afstemmen op ORF...
Publicatie: zondag 28 augustus 2016 om 08:06
Rubriek: Liedrecital