Doktor Faust in San Francisco
De Faust-opera's van Gounod en Berlioz zijn ongetwijfeld het best bekend. Maar de laatste jaren wordt Doktor Faust van Busoni ook regelmatig opgevoerd. Momenteel speelt San Francisco Opera de "originele" versie van deze opera. Busoni heeft de opera niet afgewerkt, maar er bestaan wel vervolledigingen van door Jarnach (een van zijn studenten) en Beaumont. In San Francisco wordt echter enkel de muziek van Busoni gespeeld.
In tegenstelling tot andere Faust-opera's wordt Faust gezongen door een bariton, in deze productie is dat Rodney Gilfry. Hij komt nogal monotoon een eendimensionaal over en moet zeker nog groeien in de rol. Mefisto is dan weer een tenor. Chris Merrit zingt - na zijn Rossini-periode van de jaren '80 - steeds meer twintigste eeuwse rollen. Mefisto ligt hem heel goed en hij is de meest overtuigende zanger van de avond. Hope Briggs zingt een mooie hertogin van Parma.
De productie is in handen van het duo Jossi Wieler en Sergio Morabito. Faust is een soort hedendaagse wetenschapper, Wagner is zijn assistent. Voor de decors hebben ze beroep gedaan op Anna Viebrock. Net zoals voor haar samenwerkingen met Marthaler, past ze ook hier haar gekende "stijl" van lelijke decors toe met afbladderende muren. In een kamer, gedraaid over 45 graden, staat het bureau van Faust, met daarvoor een veldbed waarop hij nogal vaak ligt te slapen. Aansluitend aan de linkerkant is er een glazen gang langswaar bijvoorbeeld de duivels binnenkomen. Rechts staan dan een paar rijen van houten kerkbanken, langswaar Gretchens broer binnenkomt wandelen - gekleed in een anachronistisch harnas - terwijl Mefisto op een orgel speelt, dat hij uit een archiefkast had getrokken.
Het was een interessante productie, waar ik waarschijnlijk meer had kunnen uithalen als ik het tijdsverschil al beter verwerkt zou hebben.
Publicatie: zaterdag 26 juni 2004 om 20:05
Rubriek: Opera