Saul in Dortmund
Het begint een gewoonte te worden in Dortmund om elk seizoen een oratorium te ensceneren. Eerder konden we al Elias en zelfs Die Jahreszeiten op die manier beleven. Dit seizoen wendden ze zich tot Handel en het bijbels oratorium Saul.
foto © Björn Hickmann
Nadat David Goliath verslagen heeft, wordt hij door het volk op handen gedragen, wat tot jaloezie leidt bij koning Saul die hem een paar keer probeert te vermoorden. Uiteindelijk sneuvelen Saul en zijn zoon Jonathan en wordt David de nieuwe koning. Daarnaast is er nog de liefdesgeschiedenis en het huwelijk tussen David en Sauls dochter Michal (en in deze productie heeft Jonathan ook een oogje op David). Kortom, Saul beschikt over voldoende dramatische kwaliteiten, wat het uitermate geschikt maakt om het te ensceneren.
Katharina Thoma was verantwoordelijk voor een esthetisch verzorgde productie. Symmetrie, een zwarte achtergrond, een witte vloer en het hoofd van Goliath domineren het scènebeeld. De meeste aandacht gaat naar de personenregie en de verhouding tussen de protagonisten. Maar ondanks het dramatisch gegeven ontbreken de vleugjes humor niet, zoals het dansende vrouwenkoor tijdens "Welcome, welcome, mighty king" of het orgelconcerto bij het huwelijk van David en Michal... waarbij het koor publiek wordt met al zijn onhebbelijkheden (te laat komen, praten, ... enkel het gefrunnik met snoepjes in cellofaan ontbrak).
De opera was volledig bezet met leden van het ensemble. En het moet gezegd, ze hebben een paar goede zangers rondlopen in Dortmund. Alleen, verstaanbaar zingen in het Engels was niet iedereen gegeven, met uitzondering van de twee tenors. Lucian Krasznec zong een prachtige Jonathan met een stem die ondertussen mooi homogeen en afgerond is. Hannes Brock is een Dortmund-veteraan en nam de verschillende kleinere rollen voor zijn rekening, zoals een nobele hogepriester maar ook de heks van Endor. Trouwens, de transformatie van hogepriester naar heks gebeurt op scène wat ook een extra dimensie toevoegt.
Christian Sist was weer een sterke Saul die zijn jaloezie en haat de vrije loop laat. Ileana Mateescu zong David met een fantastisch mooie en warme mezzo. Bij de twee dochters stelde Tamara Weimerich enigszins teleur met een wilde frasering en een te soubrette-achtige klank voor Merab. Maar Julia Amos was daarentegen wel een charmante Michal.
Publicatie: maandag 25 mei 2015 om 09:27
Rubriek: Opera