Il Grand' Inquisitor

Mojca Erdmann in Schwarzenberg

Het namiddagrecital was een tweeluik met muziek van Handel voor de pauze en Richard Strauss erna. De hoofdrolspelers waren sopraan Mojca Erdmann, violist Renaud Capuçon en pianist Jérôme Ducros. Elk deel begon met een vioolsonate.


foto © Schubertiade Schwarzenberg

In het geval van Handel was dat de vioolsonate Opus 1/13, gevolgd door twee liederen uit Neun deutsche Arien. Na amper twintig minuten was het al pauze, wat schandalig kort is. Mojca Erdmann zong Süsse Stille, sanfte Quelle en In den angenehmen Büschen met weinig vibrato en een kristallen sopraan. Haar helder timbre contrasteerde meer met het warme timbre van Capuçons Guarneri-viool dan dat ze ermee harmonieerde.

Zo kort het eerste deel was, des te langer was het tweede deel. Dat was vooral te wijten aan Strauss' vioolsonate Opus 18. Erdmann had daarna een stevige brok Strauss-liederen uitgekozen. Ze danste mooi door Einerlei. Ik weet niet of het theoretisch mogelijk is om Leises Lied mooi te maken, maar volgens mij is dat weer zo'n draak van een Strauss-lied waar ook Erdmann me de eventuele kwaliteiten niet van kon duiden. Met Meinem Kinde riep ze het klankbeeld van Der Rosenkavalier op, alhoewel er toch meer dan tien jaar tussen beide composities ligt. Voor Morgen werd de piano aangevuld met de viool. Nu was er wel meer dialoog tussen Erdmann en Capuçon dan in de Handel-aria's.

Met Cäcilie als bisnummer zingt Mojca Erdmann moeiteloos door het volume van de ontketende piano. Met een herneming van Morgen eindigde een toch wel enigszins teleurstellend recital...

Publicatie: zaterdag 1 september 2012 om 21:33
Rubriek: Liedrecital