Idomeneo in Edinburgh
Ik ben in Schotland voor mijn eerste bezoek aan het Edinburgh International Festival. Op mijn programma staat een mix van (concertante) opera's en liedrecitals. Het begon meteen met een fenomenale uitvoering van Idomeneo in Usher Hall. Oorspronkelijk zou het een jubileumviering worden voor Sir Charles Mackerras en zijn jarenlange verbondenheid met het festival. Maar gezien zijn recent overlijden heeft hij dat niet gehaald. Ze hadden dan een andere Sir - Roger Norrington - bereid gevonden om het Scottish Chamber Orchestra te dirigeren.
Er was een ronduit schitterende bezetting verzameld die allemaal een bevlogen en doorleefde uitvoering gaven met perfect knetterende uitspraak. De titelrol werd gezongen door Kurt Streit. Hij zong een spectaculaire "Fuor del mar" vol expressieve uitbarstingen, waarbij ik wel een enkele keer het gevoel had dat zijn intonatie opgeofferd werd. Nog meer spektakel kregen we te horen van de Elettra van Emma Bell in "D'Oreste, d'Ajace". In haar andere aria's, zoals "Idol mio", zingt ze wel voorbeeldig maar sprong de vonk niet echt over.
De vonken knalden wel heen en weer bij het duo Ilia-Idamante. Rosemary Joshua zong een zuivere Ilia met een ontroerende "Padre, germani, addio". Haar "Zeffiretti lusinghieri" viel iets lichter uit. Maar ze zingt met een mooie lijn, alhoewel ik soms de indruk had dat ze veel moet nadenken over hoe ze elke noot gaat zingen.
Wat valt er nog te zeggen over Joyce DiDonato ? Vorig jaar was ik al onder de indruk van haar Idamante in Parijs en nu lijkt ze een nog hoger niveau bereikt te hebben. Over elk woord dat ze zingt, valt wel iets te vertellen. Geen enkele frase wordt verwaarloosd. Meteen bij haar eerste aria "Non ho colpa" vliegt het kippenvel in het rond. Nog opmerkelijker is "Il padre adorato" als ze in al die korte pauzes expressie legt. Zelfs als ze niet zingt, blijft ze Idomeneo. Als ze bijvoorbeeld even op haar stoel gaat zitten tijdens het koor "Godiam la pace", blijft ze in haar rol.
Daarmee is voor mij het festival meteen groots ingezet. Voor wie toegang heeft tot BBC Radio 3 (al dan niet via webstream) kan de voorstelling op 18 september beluisteren.
Publicatie: zaterdag 21 augustus 2010 om 08:00
Rubriek: Opera