L'amour des trois oranges in Antwerpen
De enscenering van L'amour des trois oranges vertoont veel overeenkomsten met de Zemlinksy double bill die Andreas Homoki eerder dit seizoen in De Munt gerealiseerd heeft... en dan vooral met Der Zwerg.
Ook in L'amour worden uitvergrote rekwisieten gebruikt. Uit de keuken van La Cuisinière rollen een gigantische deegroller en zoutvat, het koor danst met levensgrote speelkaarten en als de prins op zoek gaat naar zijn drie appelsienen is hij gewapend met een naald als zwaard en met een vingerhoed als helm... En Truffaldino heeft de neus van de dwerg geërfd. Dit alles samen in een kleurrijk decor resulteert in een onderhoudende en amusante opera-avond.
De uitgebreide bezetting wordt bevolkt door veel Belgische zangers, waarvan de ene al meer uitblinken dan de andere. Kurt Gysen is een indrukwekkende Roi de trèfle met zijn trompetterende bas en Marie-Noëlle de Callatay sprankelt zoals altijd als Ninette. Maar aan het andere eind van het spectrum vinden we de wat vage Romain Bischoff als Léandre en voor Fata Morgana krijgen we wel beeld, maar geen klank van Rolande Van der Paal.
De Belgen worden aangevuld met Martial Defontaine voor de rol van de prins... goed gezongen, maar niet echt genuanceerd. En tenslotte De Russische Serghej Khomov als de energieke Trouffaldino.
Publicatie: zaterdag 24 mei 2003 om 09:39
Rubriek: Opera