Prova d'orchestra in Antwerpen
In 1995 componeerde Giorgio Battistelli - momenteel "composer in residence" bij de Vlaamse Opera - de opera Prova d'orchestra, gebaseerd op Fellini's gelijknamige film. Dit werk kende afgelopen week zijn Benelux-première in Antwerpen.
Het podium van de Elisabethzaal was opgedeeld in twee delen, met rechts het orkest en links het speelvlak. De "orkestrepetitie" speelde zich af in een soort magazijn met allemaal opgezette dieren waar het "orkest" - in hippie-kledij - in opstand komt met een aanwezige televisiecamera als katalysator. Om een of andere reden heeft de regisseur Andrea Schwalbach die TV-ploeg weggelaten en filmen de orkestleden zelf hun uitlatingen. Dit maakt de voorstelling nodeloos verwarrend.
De muziek van Battistelli is even chaotisch als zijn Richard III verleden jaar... en bijna even luidruchtig. Het voordeel is wel dat "Prova" een stuk korter is. De "zes muzikale scènes voor het einde van de 20e eeuw" duren alles bij elkaar ongeveer 80 minuten en worden zonder pauze uitgevoerd.
Om dit werk in de categorie opera onder te brengen moet deze term misschien wat uitgerokken worden... want er wordt opvallend weinig in gezongen. Ik schat dat ongeveer drie kwart van de tekst gewoon gesproken wordt over een orkestraal tapijt. Het komt dan eerder in de buurt van een melodrama, alhoewel er ook niet echt gereciteerd wordt. De zangers - overwegend lokale bekenden zoals Corinne Romijn (eerste cello), Xenia Konsek (harp), Anja Van Engeland (tweede viool), Mireille Capelle (eerste trompet), Wilfried Van den Brande (tuba), Piet Vansichen (kopiist), ... - lopen allemaal rond met een microfoon tegen hun wang geplakt zodat hun stem versterkt de zaal ingestuurd kan worden.
Ik vraag me af of dat zo de bedoeling is... waardoor ik nog meer ga twijfelen aan de poging om dit als opera te verkopen. Ik ben benieuwd te vernemen of ze in Gent - als het orkest in de orkestbak zit - ook versterkt gaan zijn.
Publicatie: vrijdag 17 maart 2006 om 18:48
Rubriek: Opera