Il Grand' Inquisitor

Dido and Aeneas in Luik

De Waalse Opéra staat niet echt bekend voor haar programmatie van barokopera's al hebben ze tien jaar geleden wel eens de "comédie-ballet" Le Bourgeois Gentilhomme uitgevoerd. De voorstelling van Dido and Aeneas was gisteren de eerste "echte" barokopera die ik hoorde sinds de meer dan twintig jaar dat ik naar Luik ga.


Second woman, Dido, Belinda (foto © Lorraine Wauters)

De productie van Purcells opera is een voorzichte poging en nog geen grote Handelopera, daarvoor is het werk te kort met amper een uur muziek. Indertijd heeft de Vlaamse Opera er bijvoorbeeld een tweeluik van gemaakt met Venus and Adonis van John Blow. Om de voorstelling toch wat langer te maken, begonnen ze de avond met de orkestsuite "Abdelazer or the Moor's revenge", ook van Purcell, die verder geen enkele dramatische functie had. Halverwege het tweede bedrijf werd ook een pauze ingelast zodat de avond toch rond 22 uur eindigde.

Het gewone koor en orkest werden ingeruild voor het barokensemble Les Agrémens en het Choeur de Chambre de Namur onder leiding van Guy Van Waas. Het koor stond ook in de orkestbak en zorgde eigenlijk voor de meest overtuigende vocale prestatie van de avond met een wrange heksenscène of een aangrijpend slotkoor. De solisten waren degelijk, maar niet echt van een niveau om wild van te worden. Roberta Invernizzi zong een stijlvolle Dido, maar haar grote treurzang "When I am laid in Earth" kan veel meer emotie gebruiken. Benoit Arnould was een zwakke Aeneas met een stem die vanaf forte dichtklapt. Katherine Crompton was daarentegen wel een mooie Belinda.

De regie was in handen van het duo Cécile Roussat en Julien Lubek, die we onder andere kennen van hun productie van Die Zauberflöte. Enerzijds evoceren ze de barokke machinerie met bijvoorbeeld podiumbrede lakens die de zee weergeven... wat heel mooi ingezet wordt op het einde van de opera als Dido verdrinkt in die zee. Anderzijds lijken ze meer geïnteresseerd in de circusvoorstelling van hun acrobaten en dansers. Het ziet er allemaal mooi uit, maar het is niet voldoende substituut om bijvoorbeeld het koor te weren van het podium.

Publicatie: woensdag 10 mei 2017 om 16:16
Rubriek: Opera