Kosegarten-Liederspiel in Schwarzenberg
Schubert heeft 21 liederen gecomponeerd op gedichten van Ludwig Kosegarten die, op één uitzondering na, zo goed als nooit opgevoerd worden. De twintig liederen die hij in 1815 componeerde staan "bekend" als het Kosegarten-Liederspiel en waren gisteren te horen op de Schubertiade. Sopraan Anna Lucia Richter, mezzo Dorottya Láng en tenor Mauro Peter waren de uitvoerders, Helmut Deutsch was de pianist.
foto © Schubertiade Schwarzenberg
Het Kosegarten-Liederspiel vertelt het liefdesleven van ene Wilhelm, die eerst verliefd wordt op Ida, daarna op Luisa (Ida heeft ondertussen zelfmoord gepleegd) en eindigt op het moment hij zijn oog heeft laten vallen op Rosa. Het is nog maar sinds de jaren '90 dat men ontdekt heeft dat deze twintig liederen samenhoren dankzij het onderzoek van de musicoloog Morten Solvik (indertijd heeft hij mij hierover informatie gestuurd, die nog altijd beschikbaar is op mijn website).
Er zijn twee redenen waarom dit Liederspiel zelden in zijn geheel opgevoerd wordt. Er zijn drie zangers nodig: een tenor voor Wilhelm, en een sopraan en mezzo voor respectievelijk Ida en Luisa. Het zijn ook allemaal strofische liederen, die voor een zekere eentonigheid kunnen zorgen. Het aantal strofen is in sommige gevallen ook onpraktisch groot met bijvoorbeeld de niet minder dan 19 strofen van Luisens Antwort. In deze opvoering werd oordeelkundig gekozen om het aantal te beperken tot 3 à 4 strofen per lied... wat nog altijd een uitvoertijd van een uur opleverde. Het trio Das Abendrot werd wel naar het einde verplaatst.
Het was de eerste keer dat ik Anna Lucia Richter hoorde. Ze heeft een heel lichte sopraan, die wel goed projecteert, al kiest ze ervoor om iets teveel vibratoloos te zingen. Maar interpretatief zoekt ze wel de expressieve mogelijkheden op in elk lied. Dorottya Láng was me vorig jaar al in Oxford opgevallen met haar mooie mezzo. In dit Liederspiel zorgt zij voor de dramatische lijn van Alles um Liebe over Das Sehnen tot Luisens Antwort. En Mauro Peter is uiteraard een prachtige Wilhelm.
Na de pauze kwamen de drie zangers nog eens terug met elk een paar liederen. Richter zong de drie Gretchen-liederen, met vooral een expressieve Der König in Thule. In Gretchen am Spinnrade nam ze de hoge noten langs onder en kwam ze telkens iets te kort. Mauro Peter opende zijn hart aan de maan in een contemplatieve An den Mond in einer Herbstnacht. Láng mocht tenslotte het enige andere - en tevens meest bekende - Kosegarten-lied, An die untergehende Sonne, zingen. Maar ze leek plots haar stem half kwijt te zijn en zong met weinig steun en een intonatie die alle richtingen uitging. Ze kwamen nog eens samen voor het trio Das Leben en het bisnummer Zur guten Nacht.
Publicatie: donderdag 23 juni 2016 om 08:09
Rubriek: Liedrecital