Lucia di Lammermoor in Kinepolis
Vier jaar geleden ging Mary Zimmermans productie van Lucia di Lammermoor in de Met in première. Die productie was toen opgebouwd rond de Lucia van Natalie Dessay. Voor de herneming en tevens cinema-projectie was Dessay weer van de partij.
Over de productie zelf valt niet zo heel veel te vertellen. De handeling wordt weliswaar verplaatst naar Victoriaans Schotland, maar het is in de grond een traditionele productie. De enscenering van het huwelijksfeest zou net zo goed in Traviata of Onegin ingeschoven kunnen worden. Een opvallende toevoeging is de verschijning van de geest tijdens "Regnava nel silenzio". Op het einde van de voorstelling is Lucia ook zo'n rondzwervende geest geworden die Edgardo verleidt om zelfmoord te plegen.
Lucia is een van de grote partijen uit het repertoire van Natalie Dessay. Ze zingt zoals gewoonlijk met exuberante dramatische inleving waarbij de intensiteit van het scherm spat. Ook vocaal valt er veel te genieten, alhoewel haar stem niet meer de glans en de impact heeft in vergelijking met haar opvoering in Parijs een aantal jaren geleden.
Het toeval wil dat de New Yorkse bezetting nog meer overeenkomsten heeft met die van Parijs. Ludovic Tézier zong Enrico met zijn gebronsde stem. In tegenstelling tot Dessay, wordt hij elk jaar nog beter. Kwangchul Youn was een imposante Raimondo.
Joseph Calleja, als Edgardo, is een van de belangrijke en meest interessante lyrische tenoren van het moment. Hij valt op door zijn perfect homogene stem, mooi legato en heerlijk ouderwets timbre. Vroeger had hij vaak problemen met zijn topnoten, die nogal eens durfden te kraken. Dat probleem lijkt hij opgelost te hebben. Maar dat neemt niet weg dat hij alle hoge noten, die Donizetti niet geschreven heeft maar die in de loop van de tijd traditie geworden zijn van, handig weglaat.
Tenslotte vond ik dat het camerawerk voor deze uitzending naar mijn gevoel iets te veel gebruik maakte van de lage camera in de orkestbak. Door dat kikvorsperspectief lijkt Dessay nóg kleiner en fragieler in vergelijking met Tézier of Calleja. Renée Fleming was de gastvrouw en interviewde onder andere ook Juan Diego Florez, die Ory zal zingen in de volgende opera-in-de-cinema.
Publicatie: zondag 20 maart 2011 om 10:39
Rubriek: Opera