Philémon et Baucis in het PSK
Mijn eerste concert van het nieuwe jaar had als titel Philémon et Baucis. Dit concert met twee korte opera's van Gluck maakt deel uit van een tournee ten voordele van onderzoek naar zeldzame ziektes. De uitvoerders - het Choeur de Chambre de Namur, Les Talens Lyriques en Christophe Rousset - konden voor dit programma echter weinig mensen naar het PSK lokken. Ik schat dat er amper 600 mensen in de zaal zaten, wat een heel lege indruk geeft.
De eerste opera die op het programma stond was Aristeo. Maar aangezien Ann Hallenberg, die de titelrol zou zingen, ziek was, begonnen ze het concert met de tweede opera Bauci e Filemone... in de hoop dat ze zich anderhalf uur later beter zou voelen.
De drie rollen in Bauci e Filemone werden gezongen door jonge zangers, die - als ze minder krampachtige pogingen zouden doen om hun stem wit te kleuren - best wel potentieel hebben. De Deense Ditte Andersen zong Bauci. Haar aria "Il mio pastor tu sei" is het betere kanariewerk - wat ik eigenlijk niet van Gluck zou verwachten - met stratosferische hoge noten die ze met een proppenschieter uit de lucht knalt. De aria is op zich wel indrukwekkend, maar de manier waarop ze in de hoogte zeilt, klinkt allemaal nogal onorthodox. Ze heeft wel een mooie middenstem.
De Franse mezzo Marie Lenormand vond ik nogal bleek als Filemone. Magnus Staveland (nog een Deen) begon veelbelovend als Giove met een Mozartiaanse tenorstem. Maar ook hij liet zich veel te veel verleiden tot geforceerd vibratoloos zingen, wat snel op mijn zenuwen werkt.
Na de pauze was het hopen dat Ann Hallenberg - die sommigen zich misschien nog herinneren als Charlotte in de Vlaamse Opera - zou kunnen zingen... maar dat bleek niet het geval te zijn. Om niet iedereen teleurgesteld naar huis te sturen hebben ze wel nog een sterk gecoupeerde versie van Aristeo uitgevoerd, met de drie zelfde zangers van Bauci e Filemone.
Publicatie: maandag 9 januari 2006 om 23:23
Rubriek: Opera