Il Grand' Inquisitor

Die tote Stadt in de Munt*

De nieuwe productie van Die tote Stadt werd eind oktober slechts twee keer opgevoerd vooraleer de tweede lockdown roet in het eten gooide. Gelukkig werden de voorstellingen gefilmd en kan deze productie nog tot het einde van het jaar online herbekeken worden.


Paul, Marietta (foto © Simon Van Rompay)

De Munt had er alles aan gedaan om de opvoering zo corona-veilig mogelijk te maken. Er werd wat in de partituur geknipt zodat ze minder dan twee uur zou duren zonder pauze. Die ingrepen bleven vrij beperkt tot een paar coupures in vooral het tweede en derde bedrijf. De orkestratie werd ook gereduceerd zodat de leden van het orkest, achteraan op het podium gepositioneerd, op veilige afstand van elkaar konden zitten.

De enscenering van Mariusz Trelinski speelt zich af in een minimalistisch decor, bestaande uit drie transparante dozen ter grootte van een lift, met daarboven een videoprojectie. Eén van die ruimtes was ingericht als een soort schrijn voor Pauls overleden Marie. De rol van Marie/Marietta werd verveelvuldigd met figuranten. Als die allemaal verschijnen nadat Paul Marietta vermoord heeft, had ik even een Blauwbaard-déjà-vu.

De twee hoofdrollen werden gezongen door Roberto Saccà en Marlis Petersen. Saccà zingt een robuuste Paul. In de hoogte klinkt het niet altijd even mooi of boeiend, maar de lyrische momenten van zijn droom zijn wel meeslepend. Petersens stem gaf de indruk aanvankelijk wat klein te klinken voor de rol, maar ze vereenzelvigt zich snel met deze rol om een doorleefde Marietta neer te zetten. Bij de kleinere rollen, viel de mooi mezzo van Bernadetta Grabias op als Brigitta.

Publicatie: zondag 22 november 2020 om 22:07
Rubriek: Opera