Caroline Melzer in deSingel
Harawi, chant d'amour et de mort is een liedcyclus met twaalf liederen van Olivier Messiaen waar ik nog nooit van gehoord had. Sopraan Caroline Melzer en pianist Cédric Pescia voerden dit werk gisteren uit in deSingel, tegelijkertijd werd een kortfilm van Clara Pons geprojecteerd.
still uit Kurtz © Clara Pons
Harawi is het eerste werk uit Messiaens Tristan-trilogie. Harawi is een oud Inca-woord dat zoveel zou betekenen als liefde die tot de dood leidt... wat vooral bekend is geworden als de "Liebestod" van Wagners Tristan und Isolde. De compositie dateert van 1945. Messiaen schreef ook de twaalf gedichten, grotendeels in het Frans maar ook met een paar Peruaanse Inca-woorden. De muziek is ook geïnspireerd op Inca-melodietjes, maar uiteraard getransformeerd naar zijn eigen stijl en klankidioom dat bij operafans zo bekend is geworden met zijn Saint-François d'Assise.
Twee uur voor het eigenlijke recital gaven de drie artiesten een uitgebreide toelichting over zowel de muziek als de tekst. We hebben Caroline Melzer ongeveer tien jaar geleden leren kennen als een intelligente en expressieve liedvertolkster. In Harawi bevestigt ze die reputatie met veel vocale kleuren, lang legato en een breed dynamisch bereik, al zit er wel wat ruis op haar hoog register.
In de kortfilm Kurtz zien we Melzer terug, samen met Dietrich Henschel. Video tijdens een liedrecital vind ik meestal overbodig, ook in dit geval. De fragmenten werden onderbroken door een zwart scherm, ongetwijfeld om de synchronisatie met de live muziek te vergemakkelijken... maar het telkens opnieuw starten van de film is storend.
Publicatie: zondag 24 september 2017 om 09:25
Rubriek: Liedrecital