Il Grand' Inquisitor

Meisterkurs in Schwarzenberg

De afgelopen week hebben Thomas Quasthoff en Justus Zeyen een dagelijkse "Meisterkurs" geanimeerd. Deze voormiddag werd de week afgesloten met een slotconcert.


foto © Schubertiade Schwarzenberg

Vijf liedduo's (een zesde duo werd na de eerste dag al wandelen gestuurd) kwamen met liederen van Schubert, Brahms en Strauss. Quasthoff probeert zoveel mogelijk expressie uit de jonge zangers te krijgen, maar moest bij verschillende zangers ook op technisch vlak werken.

De Amerikaanse sopraan Julia Katherine Walsh (33 jaar), met de Duitse Clarin Merk aan de piano, was de zangeres die het meeste vooruitgang geboekt heeft tijdens deze week. Ze begon met een kleine, genepen stem en reeds een zwaar vibrato. Op het einde van de week klonk haar stem veel ronder en haar vibrato klonk natuurlijker. Tijdens het concert begon ze met Delphine waarin haar topnoten nog wat scherp klonken. Maar ze heeft ook dat ondefinieerbare in haar stem dat me ontroerde in haar vertolking van Wandrers Nachtlied (I en II).

De Spaanse tenor Manuel Gómez Ruiz (31 jaar), met Jonathan Ware aan de piano, heeft een mooie lyrische stem die ook technisch vrij goed zit. Hij werkte aan een aantal liederen uit Die schöne Müllerin, waaruit hij tijdens het concert Wohin? zong. Hij klonk aanvankelijk vrij nerveus, maar was meer op zijn gemak voor Im Freien en eindigde met een stralende Der Musensohn. Alhoewel zijn Duits goed verstaanbaar is, blijft zijn Spaanse tongval me storen.

De Duitse sopraan Nina-Maria Fischer (30 jaar) werd ook begeleid door Jonathan Ware. Ze zong Gretchen am Spinnrade en Die junge Nonne. Net zoals Walsh kwam ze ook naar Schwarzenberg met een genepen stem. Dat probleem was heel snel weg en dan blijkt ze een grote lyrische stem te hebben. Er is nog technisch werk nodig aangezien haar stem niet altijd stabiel klinkt. Wat mij betreft, heeft ze potentieel de mooiste stem van de vijf.

De Duits-Amerikaanse bas Gabriel Rollinson (24 jaar), met Elenora Pertz aan de piano, heeft ook veel potentieel en zou kunnen uitgroeien tot een toekomstige zwarte bas. Maar momenteel zingt hij nog wat teveel met verschillende stemmen, waardoor bijvoorbeeld Brahms' Sappische Ode wat onrustig werd.

De Chinese mezzo Yajie Zhang (24 jaar), met Piotr Fidelus aan de piano, is lichtjes fenomenaal. Ze woont nog geen twee jaar in Duitsland maar zingt toch al in perfect Duits. Ook technisch is ze sterk, waardoor veel meer op interpretatie gewerkt kon worden. Op drie dagen passeerden bijna alle Zigeunerlieder van Brahms, waarvan ze er twee zong tijdens het concert: He, Zigeuner, greife in die Saiten ein en Brauner Bursche führt zum Tanze. Maar ze kon ook ontroeren met Der Tod und das Mädchen en een waanzinnig mooi Urlicht.

Tenslotte zongen ze allemaal samen nog Nachtigall, sie singt so schön uit Brahms' Liebeslieder-Walzer als bisnummer en als cadeautje aan Quasthoff en Zeyen...

Publicatie: zaterdag 2 september 2017 om 21:52
Rubriek: Liedrecital