Iris Hendrickx en Gijs Van der Linden in deSingel
Gisteren gaven twee Belgische zangers, Iris Hendrickx en Gilles Van der Linden, een liedrecital in deSingel. Ze werden daarbij begeleid door niemand minder dan Helmut Deutsch.
Zoals dat gaat met relatief jonge Belgische zangers, is een dergelijk concert vooral een familie- en vriendenfeest... met alle gevolgen vandien: mensen die niet weten dat een concertzaal genummerde plaatsen heeft en dan op willekeurige plaatsen in de zaal gaan zitten, die applaudisseren na elk lied en die lustig babbelen tijdens de liederen. Alles werd dan ook nog aan elkaar gepraat door Connie Neefs met weinig terzake doende informatie. Nu, ze moest wel inspringen voor Kurt Van Eeghem waardoor haar voorbereiding waarschijnlijk niet ideaal was.
De laatste keer dat ik Iris Hendrickx gehoord heb was tijdens de Koningin Elisabethwedstrijd van 2008, toen ze nog Iris Luypaers heette. Ze heeft nog altijd een mooie, frisse sopraan met de nodige uitstraling. Met Liszts Die Loreley toonde ze meteen wat ze te bieden heeft: een intelligent vertolkte ballade met de nodige nuances en uitstekende tekstprojectie. Met vijf liederen van Fauré raakt ze ook de correcte sfeer met een stralende Notre amour of een extatische Fleur jetée. Als Liedzangeres kon ze me dus wel overtuigen. Problematischer was het gesteld met haar echtgenoot.
We kennen Gilles Van der Linden van toen hij een paar jaar geleden lid was van het jong ensemble van de Vlaamse Opera (en toen nog Gijs heette). Op basis van wat ik gisteren hoorde, denk ik dat opera hem beter ligt, want hij blijkt weinig affiniteit te hebben met het liedgenre. Het doet er niet toe of hij Beethovens Adelaide, Schuberts Ganymed of Im Abendrot zingt; hij zingt alles met dezelfde treurende fluistertenor. Enkel in Der Zwerg was er even een indicatie dat er misschien toch meer inzat. Duparcs Extase ging redelijk goed tot een misplaatst forte bij "Du souffle de la bien-aimée". En ik weet nog altijd niet wat hij met Testament probeerde te vertellen.
Publicatie: donderdag 13 april 2017 om 07:36
Rubriek: Liedrecital