Preludium tot de Nationale Feestdag in het PSK
Voor de vierde keer al geeft de Koningin Elisabethwedstrijd en het Nationaal Orkest van België een gratis concert op de vooravond van de Nationale Feestdag. De solisten zijn laureaten van de Elisabethwedstrijd.
Voor het eerste deel van het concert werd het triple concerto van Beethoven uitgevoerd met Ning Kam (2e prijs viool 2001) en Laura Mikkola (2e prijs piano 1995), aangevuld met de celliste Marie Hallynck. Maar ik was uiteraard meer geïnteresseerd in het deel na de pauze met de tweede en derde laureaat van dit jaar... respectievelijk Hélène Guilmette en Shadi Torbey.
Mozart stond eerst op het programma, met de Ouverture en de volledige eerste scène van Le nozze di Figaro. De zilveren stem van Guilmette is ideaal voor Susanna, maar de zwarte bas van Torbey is minder geschikt voor de rol van Figaro. En in de slotaria van die scène - "Se vuol' ballare" - legt hij meer de nadruk op Figaro's woede dan op de subtielere wraakgevoelens. Ilia's "Zeffiretti lusinghieri" werd spijtig genoeg te veel overstemd door Marcello Viotti's te luid spelend orkest.
Hélène Guilmette mocht ook nog twee keer in de huid van Julia kruipen. "Ah, je veux vivre" sprankelt van levensvreugde. En haar "Oh! Quante volte" wordt telkens beter. Elke noot, elke diminuendo, elke pauze heeft betekenis en is beladen met expressie en emotie.
Het concert werd afgesloten met de scène van Selim en Fiorilla "Bella Italia" uit Il Turco in Italia en als bisnummer - heel verrassend - het kattenduet.
Publicatie: woensdag 21 juli 2004 om 11:04
Rubriek: Concert