IMKEB 2004 - Halve finale, dag 6
Voor de laatste dag stonden er vijf sopranen en één bas op het programma. Op het einde van de avond werden de twaalf finalisten bekendgemaakt.
De namiddag was over het algemeen een slaapverwekkende aangelegenheid.
- Sophie Avril (sopraan, Frankrijk, 27 jaar)
- Hélène Guilmette (sopraan, Canada, 27 jaar)
- Rosa Elvira Sierra (sopraan, Mexico, 28 jaar)
Vooral de Franse sopraan was verschrikkelijk saai. Ze toont bijna nooit emoties en geeft nauwelijks blijk van karakter. Haar stem heeft ook altijd een triestige onderklank... en dat terwijl Gilda's "Caro nome" helemaal niet triestig hoort te zijn.
Hélène Guilmette heeft een weliswaar generiek sopraangeluid, maar stijgt toch boven de middelmaat uit. Op elk van de verschillende onderdelen scoort ze behoorlijk... ze houdt het allemaal braaf en degelijk zonder uitschieters, nog in de ene, nog in de andere richting.
De Mexicaanse toont wel een eigen karakter, maar is gebuisd op het liedgedeelte en laat me onverschillig in Bach. In opera is ze nog aanvaardbaar, maar blijft middelmatig.
Als laatsten mochten de volgende kandidaten aantreden:
- Vera Trifanova (sopraan, Rusland, 29 jaar)
- Mary Elisabeth Williams (sopraan, Verenigde Staten, 27 jaar)
- Hye-Soo Sonn (bas, Korea, 27 jaar)
Vera Trifanova heeft een lelijke stem, die wat zuur klinkt en in haar keel blijft steken. Of het nu Mozart of Strauss is, het klinkt allemaal als Russisch. Enkel het begin van Lakmé's klokjesaria klonk min of meer goed, maar dat was dan ook alles.
De Amerikaanse heeft een grote, warme, volle stem die zeker in het Conservatorium overweldigend overkomt. Alleen in Mozart, Donna Anna's "Non mi dir", liet ze een paar steken vallen onder de vorm van dode noten. Voor de rest was het een mooie prestatie.
Hye-Soo Sonn is een ramp. Zijn stem zit veel te hoog, waardoor er eigenlijk niets goed klinkt en hij met alles moeite heeft, en constant moet forceren. Hij heeft wel het timbre van een bas, maar hij worstelt met de lage noten. Al bij al is zijn uitspraak nog redelijk... maar voor mij is hij de slechtste zanger van de wedstrijd.
Hierna verliet de jury de zaal om 540 getallen op te tellen en te bepalen wie de twaalf finalisten zouden zijn. Zoals bijna iedereen in het Conservatorium had ook ik mijn lijstje met finalisten opgesteld.
In volgorde van mijn voorkeur zag het er zo uit:
- Johannes Schendel (bariton, Duitsland)
- Aile Asszonyi (sopraan, Estland)
- Yumiko Tanimura (sopraan, Japan)
- Diana Axentii (mezzo, Moldavië)
- Teodora Gheorghiu (sopraan, Roemenië)
- Daphne Ramakers (sopraan, Nederland)
- Lien Haegeman (mezzo, België)
- Shadi Torbey (bas, België)
- Talar Dekrmanjian (sopraan, Syrië)
- Mary Elisabeth Williams (sopraan, Verenigde Staten)
- Hélène Guilmette (sopraan, Canada)
- Iwona Sobotka (sopraan, Polen)
Een uur later kwam de jury op het podium en las Arie Van Lysebeth de namen voor van de finalisten (in volgorde van optreden):
- Aile Asszonyi (sopraan, Estland)
- Johannes Schendel (bariton, Duitsland)
- Lionel Lhote (bariton, België)
- Shadi Torbey (bas, België)
- Talar Dekrmanjian (sopraan, Syrië)
- Vladimir Baykov (bas, Rusland)
- Teodora Gheorghiu (sopraan, Roemenië)
- Iwona Sobotka (sopraan, Polen)
- Diana Axentii (mezzo, Moldavië)
- Hélène Guilmette (sopraan, Canada)
- Mary Elisabeth Williams (sopraan, Verenigde Staten)
- Hye-Soo Sonn (bas, Korea)
Dat komt redelijk goed overeen met mijn lijstje. Ik kan de keuze van Lionel Lhote en Vladimir Baykov begrijpen, maar de selectie van Hye-Soo Sonn is een raadsel. Maar ja... elke keer is er wel één kandidaat die op zeer mysterieuze manier in de finale geraakt...
Op woensdag 12 mei begint dan de finale met zes sopranen, één mezzo, twee baritons, twee bassen en een Koreaan.
Publicatie: woensdag 5 mei 2004 om 23:56
Rubriek: Concert