Il segreto di Susanna & La voix humaine in Parijs
Vijftig jaar geleden overleed Francis Poulenc. De Opéra Comique herdenkt dit door La voix humaine te programmeren. Maar aangezien deze eenakter niet echt avondvullend is, hadden ze het originele idee om dit te koppelen aan Il segreto di Susanna van Ermanno Wolf-Ferrari... een werk dat ik nog nooit gehoord had.
foto's © Bohumil Kostohryz
Il segreto handelt over Susanna die stiekem sigaretten rookt. Als haar man thuiskomt en de tabaksgeur ruikt, denkt hij dat ze een minnaar heeft, wat dan tot een aantal misverstanden leidt. De muziek wordt omschreven als post-verismo en heeft een symfonische kwaliteit met brede Italiaanse melodieën die me zeer beviel.
Regisseur Ludovic Lagarde laat La voix humaine afspelen in hetzelfde decor van Antoine Vasseur. Het moderne appartement staat tevens op een draaiplateau, wat voor dynamiek zorgt in La voix humaine als we "Elle" met haar draadloze telefoon van het salon naar de slaapkamer of de badkamer zien dwalen. Tevens wordt hierdoor gesuggereerd dat Susanna een paar jaar oudere Elle is.
Die continuïteit wordt nog meer bevestigd door dezelfde zangeres in beide rollen te bezetten. Anna Caterina Antonacci is een ongelooflijke Elle. Haar Frans is perfect verstaanbaar en alhoewel ze slechts tegen een stomme telefoon loopt te zingen, is ze constant geloofwaardig en had ik echt het gevoel alsof alles op dat moment gebeurt. Dit was een vertolking van het hoogste niveau en is met voorsprong de beste opvoering van La voix humaine die ik ooit gehoord heb.
In Il segreto di Susanna is haar rol iets beperkter in vergelijking met die van Susanna's man Gil, maar is muzikaal de meest interessante gaande van half-gesproken over recitatief tot aria's. Gil blijft een eendimensionale lyrische figuur. Dat zou natuurlijk ook aan de zanger Vittorio Prato kunnen liggen, die vrij monotoon blijft en hoogstens eens zijn stem verheft om zijn verontwaardiging uit te drukken.
Dit is een coproductie met de Waalse Opera. Als dit tweeluik naar Luik komt, dan kan ik iedereen aanraden om deze voorstelling te gaan bekijken... zeker als ze ook Antonacci zouden kunnen strikken.
Publicatie: zondag 17 maart 2013 om 22:17
Rubriek: Opera