Belshazzar in het PSK
Op het einde van het seizoen hebben De Munt en Bozar de handen in elkaar geslagen om een "Mostly Handel Festival" te brengen. De spil van heel het gebeuren is de herneming van Agrippina in de Munt. En in het PSK wordt het oratorium Belshazzar opgevoerd, ook met René Jacobs. Hiervoor heeft hij Il Fondamento van Paul Dombrecht en het koor Collegium Vocale van Philippe Herreweghe geleend.
Het oratorium werd semi-scenisch uitgevoerd in een regie van Guillaume Bernardi. Dit betekende hoofdzakelijk dat de zangers niet braaf op een stoeltje naast de dirigent hun beurt zitten af te wachten, maar het volledige podium bestrijken. Ook het koor wordt erin betrokken, al is het maar om regelmatig een andere kleur sjaal om te doen om duidelijk te maken welke van de drie groepen - Babyloniërs, Perzen of Joden - ze uitbeelden.
Voor de rol van de Babylonische koning Belshazzar heeft René Jacobs een "echte" tenor gevonden in Kobie Van Rensburg. Hij heeft een dramatisch gekleurde stem die heel overtuigend, met versieringen en al, de decadentie en hoogmoed van Belshazzar op het podium brengt. Zijn moeder Nitocris wordt gezongen door Annette Dasch en zij is meteen het enige zwakke punt van de bezetting. Ze toont vergelijkbare problemen als bij Fiordiligi in de Vlaamse Opera; het zit niet helemaal juist, ze klinkt soms geforceerd, en twijfelt constant of ze nu wel of niet met vibrato gaat zingen. Maar dat probeert ze dan te compenseren door overdreven treurig, dramatisch of verontwaardigd te kijken.
Aan de Perzische kant horen we Monica Groop als de Perzische prins Cyrus. Ze zingt de rol met veel gevoel voor stijl, maar op bepaalde momenten klinkt haar stem wat stroef alsof er sleet op begint te komen. Henry Waddington zingt een - over de hele lijn - mooie Gobrias.
Marijana Mijanovic zingt Daniel. Deze rol ligt haar blijkbaar beter dan Giulio Cesare, die ze hier eerder dit seizoen gezongen heeft. Ze heeft een unieke donkere stem die niet volledig onder controle is... haar vibrato neemt bijvoorbeeld toe met de diepte. En als ze ook nog zou leren om trillers te zingen, dan heeft ze nog een toekomst in het barokrepertoire.
Tenslotte mag zeker de prestatie van het koor niet onvermeld blijven. Het belang van het koor is typisch voor Handels oratoriums en - afgezien van Kobie Van Rensburg - zijn het vooral de koorinterventies die de adrenaline doen stromen.
Publicatie: donderdag 3 juli 2003 om 07:46
Rubriek: Opera