Il Grand' Inquisitor

Nabucco in Antwerpen

Het is nog niet zo gek lang geleden dat de Vlaamse Opera Nabucco uitgevoerd heeft. Tijdens de renovatie gaven ze een concertante uitvoering met een schitterende bezetting. Gisteren ging een geënsceneerde versie in première die nauwelijks de middelmaat overwon.


foto © Annemie Augustijns

Het was al meteen mis in het eerste bedrijf... Als Francesco Ellero d'Artegna Zaccaria's eerste aria "Come notte a sol fulgente" zingt, horen we één monotone stroom aan gebrulde noten. Iano Tamar moet daar als Abigaille echter niet voor onderdoen. Amper drie jaar geleden was ze nog een overtuigende Lady Macbeth in de Munt. Nu laat ze haar intonatie in de kleedkamer en hangen haar registers met haken en ogen aan elkaar. Van Mikhail Agafonov (Ismaele) weten we al langer dat hij niet de meest subtiele zanger is en Marija Jokovic zingt Fenena met de vlakke toon van een brandalarm. Kortom, na een dik half uur had ik al goesting om er de brui aan te geven.

Nadien werd het wel iets beter. Francesco Ellero d'Artegna probeerde zowaar mezza voce te zingen tijdens "Tu sul labbro", maar tegelijkertijd haalt hij dan ook al het tempo uit dit gebed en stuikt de scène in elkaar. Iano Tamar bleef een ramp. Haar staccatowerk is nog wel goed en haar sterfscène aanvaardbaar, maar dat is niet genoeg om de avond te redden. Gelukkig is er nog Dalibor Jenis die in de Vlaamse Opera zijn roldebuut maakte als Nabucco. Hij heeft een grote stem met een breed bereik en stevige hoogte. Hij is op zijn best als hij forte moet zingen. In de stillere passages, zoals zijn "Dio di Giuda", krijgt zijn timbre een omfloerste klank. Maar ook dan blijft hij mooi sonoor klinken.

Naar hedendaagse maatstaven is de enscenering redelijk "normaal"... geen naakte vrouwen, geen seksuele handelingen, geen relevantisering naar de Palestijnse kwestie of nodeloos geweld. Regisseur Daniel Slater zoekt het iets dichterbij met de onderdrukte Hebreeërs als indignado's met Guy Fawkes-masker en Nabucco als gekroonde bankdirecteur van de NAB-bank met vergulde New Yorkse "Wall Street Bull". Uiteraard leidt dat tot de nodige portie ongerijmdheden.

De vorige drie producties van de Vlaamse Opera waren best te verdedigen, maar deze Nabucco heeft weinig te bieden... tenzij de goede prestatie van het koor.

Publicatie: vrijdag 8 februari 2013 om 17:42
Rubriek: Opera