Das Lied von der Erde in deSingel
De Vlaamse Opera heeft haar Oriënt-seizoen afgetrapt met een concert in deSingel. Mahlers Das Lied von der Erde is gebaseerd op Duitse bewerkingen van Chinese poëzie en past dan ook perfect binnen het thema. Dirigent Muhai Tang begon de avond echter met een streepje Saariaho.
Kaija Saariaho schreef het koorwerk Oltra Mar in 1999 als voorbereiding op haar opera L'Amour de loin, die later deze maand in Antwerpen in première gaat. Het werk bestaat uit zeven deeltjes, drie ervan met Franse teksten. In de vier andere delen vocaliseert het koor als onderdeel van het orkest. Toen ik tien jaar geleden L'Amour de loin in Salzburg zag, was ik niet echt onder de indruk van Saariaho's muziek. Het verbaasde me dan ook niet dat ik Oltra Mar even saai en slaapverwekkend vond. Het zal wel aan mij liggen dat ik haar subtiele klanknuanceringen niet weet te doorgronden...
Das Lied von der Erde is van een heel ander kaliber met sterk contrasterende delen en twee vocale solisten. In het eerste lied Das Trinklied vom Jammer der Erde kan de tenor enkel overleven dankzij vocale krachtpatserij. John Treleaven zong eerder dit jaar nog de oud Siegfried in Los Angeles en heeft geen probleem met het Mahlerorkest. Maar hij kan zijn stem ook terugplooien tot de intimiteit van het Chinees paviljoentje in Von der Jugend. Er kan zelfs een monkelend lachje vanaf bij de gedachten aan de "Freunde, schön gekleidet, trinken, plaudern".
Maar de alt kan gemakkelijk met de meeste eer gaan lopen. Ildiko Komlosi deed dat ook, niet in het minste omwille van haar schitterende vertolking van het half uur durende slotlied Der Abschied. Dat het schitterend zou worden, was al duidelijk in haar eerste lied Der Einsame im Herbst dat een contrasterend rustpunt is na het openingslied van de tenor. Als de laatste orkestklanken wegstierven na haar laatste "Ewig, ewig..." bleef het dan ook secondenlang stil in de zaal.
Publicatie: zondag 5 september 2010 om 19:52
Rubriek: Concert