Il Grand' Inquisitor

Joyce DiDonato in deSingel

De grote Blauwe Zaal van deSingel zat gisteren bijna volledig vol. Een topzangeres als Joyce DiDonato kan mensen blijkbaar nog naar een liedrecital lokken. Het programma, een uitvoering van Winterreise begeleid door Maxim Emelyanychev, kan ook meegespeeld hebben.

Wie ooit haar In War and Peace-concert in het PSK meegemaakt heeft, weet dat ze soms een concert kan theatraliseren. Ze deed dat ook met "haar" Winterreise, zij het op een kleinschalige manier. Haar uitgangspunt is dat ze zich afvroeg wat er met de vrouw gebeurd is nadat de Wanderer uit haar leven verdwenen is.

De voorstelling begint dan ook in het donker terwijl Emelyanychev de eerste akkoorden van Gute Nacht speelt. Boven de artiesten wordt een tekst geprojecteerd waaruit we kunnen opmaken dat de Wanderer zijn dagboek naar zijn ex-geliefde gestuurd heeft. DiDonato zit aan een tafeltje, dat dagboek wordt gevangen in een spot, ze opent het dagboek en begint te lezen - "Fremd bin ich eingezogen..." - en stort emotioneel in.

Het voelt enerzijds aan alsof DiDonato een excuus zoekt om, als vrouw, Winterreise te zingen, alhoewel er ondertussen toch al voldoende voorbeelden zijn van vrouwelijke Wanderers. Maar anderzijds is het ook een interessant gedachtenexperiment om op die manier mee te maken hoe de vrouw zou kunnen reageren als ze leest over wat de Wanderer allemaal meegemaakt heeft, vooral in de passages waarin hij haar expliciet vermeldt. Als je erop begint te letten, blijken dat er toch veel te zijn.

Maar er zit ook een belangrijke adder onder het gras. Deze benadering reduceert de cyclus tot één emotie: door medelijden ingegeven verdriet... en dat vierentwintig liederen lang. DiDonato acteert dat ook uit, echter zonder te overdrijven. Maar we krijgen wel veel trillende onderlippen, gezucht of verdrietige blikken te zien en te horen. Dat ze daarnaast ook 90% van de tijd in dat dagboek zit te lezen - al dan niet als spiekboek voor de liedteksten - creëert ook een nodeloze afstand met het publiek.

Maar binnen dit wat eenzijdig kader zingt ze wel een goede Winterreise in goed verstaanbaar Duits met een prachtige ruimtevullende stem. Dat dit geen "normale" uitvoering was, maakte dat ze toch nog een bisnummer bracht: Strauss' Morgen.

Publicatie: donderdag 27 maart 2025 om 17:06
Rubriek: Liedrecital